Ástor Piazzolla, král argentinského tanga, se narodil před 100 roky

15. březen 2021

Kouzlu hudby Ástora Piazzolly, krále argentinského tanga, podlehla i českobudějovická kytaristka Barbora Kubíková.

Soudě podle i v současnosti na hudebních nosičích vydávaných nahrávek různých žánrů je stěžejní postava argentinského tanga - Ástor Piazzolla stále velmi inspirativním autorem a jeho hudba nadále žije.

Jedenáctého března uplynulo sto let od narození tohoto světoznámého argentinského skladatele a hráče na bandoneon. Ástor Pantaleón Piazzolla pocházel z města Mar Del Plata. Byl jediným dítětem italských imigrantů a spolu s nimi se ve čtyřech letech přestěhoval z Argentiny do New Yorku.

Čtěte také

Už od svých raných let poslouchal klasickou hudbu i jazz, a tato kombinace jej pak provázela v jeho aktivním uměleckém životě. Když Piazzollovi bylo osm, tatínek mu koupil levný použitý bandoneon,  tedy knoflíkovou tahací harmoniku, na kterou se v 19. století  hrálo v některých oblastech Německa při náboženských obřadech a podobných příležitostech a němečtí přistěhovalci do Jižní Ameriky si pak jej vzali s sebou. A bandoneon pak zdomácněl především v Argentině a Uruguay jako nástroj tanga. 

A stal se i Piazzolovým životním hudebním instrumentem, zprvu hlavně pod otcovým vlivem. Už v jedenácti složil Ástor Piazzola své první tango a na další jeho hudební směřování mělo vliv seznámení s Carlosem Gardelem, králem tanga, velkou hvězdou, zpěvákem a písničkářem, který předčasně zahynul při leteckém neštěstí. Ale to si ještě nemyslel, že tango bude tak důležité pro jeho život. 

Nakonec se  Ástor Piazzolla proslavila po celém světě svým pojetí tanga, které podle jeho slov bylo spíše „k poslechu než k tanci“ a doma v Argentině jeho tango nuevo nebylo nejdřív jednoznačně přijímáno.

 Nahrávky

Barbora Kubíková

Ve Vlídných tónech kromě jiných skladba zazní v Piazzollově podání Libertango, čili Svobodné tango, tedy jedna z jeho nejslavnějších skladeb, jím živě natočená v italském Milánu v roce 1974. Až do současnosti doznala mnoha zpracování a také se dočkala slov od uruguayského básníka Horacia Ferrera.    

Ve prospěch tvrzení, že hudba a tanga argentinského skladatele Ástora Piazzolla vzbuzují neustále zájem interpretů v různých koutech světa, lze uvést aktuální informaci, že vychází album souboru Orquestrina  mezinárodně známého hráče na lesní roh a dirigenta Radka Baboráka, který se mimochodem narodil ve stejný březnový den jako Piazzolla, složené z  jeho nejslavnějších skladeb v žánru argentinského tanga.

A jen velmi nedávno spatřilo světa album, které ve studiu Českém rozhlasu České Budějovice v produkci Petra Hanzlíka a ve spolupráci s mistrem zvuku Romanem Kambou, natočila mladá a velmi talentovaná českobudějovická kytaristka Barbora Kubíková spolupracující například se světoznámým argentinským pěvcem José Curou.

A Bára Kubíková má na svém debutovém albu také jednu skladbu právě od Astora Piazzolly. Invierno Porteňo, tedy Zima v Buenos Aires.

Velmi populární skladbu Oblivion Ástora Piazzoly budou moci posluchači ocenit též v podání virtuózního hobojisty Viléma Veverky jeho Ultimate W Bandu z loňského alba Next Horizon, Další horizont a byla to vlastně také nepřímá připomínka památného koncertu Vlídné tóny z live z podzimu roku 2019, kdy ve studiovém sále Českého rozhlasu České Budějovice Vilém Veverka společně s klavíristou Zdeňkem Mertou tuto melodii také zahrál. 

Věhlas hudebního skladatele Ástora Piazzolly, jehož život došel do konce 4. července 1992  v Buenos Aires ve věku 71 let., podtrhuje zařazení jeho hudby do mnoha filmů a i této vrstvy tvorby slavného Argentince se ve Vlídných tónech dotkneme.

Vystoupení klavíristy a skladatele Zdenka Merty a hobojisty Viléma Veverky ve studiovém sále Českého rozhlasu České Budějovice
autor: Jiří Kasal
Spustit audio