Stavba obchvatu Lišova jde do finále. Silnice s několika mosty začne sloužit už na konci července

9. duben 2025 08:10

Největší audioportál na českém internetu

Stavba obchvatu Lišova a Štěpánovic na Českobudějovicku | Foto: Václav Pancer, ČTK

Na stavbě obchvatu Lišova a Štěpánovic na Českobudějovicku byl Michal Bělský

První automobily objedou Lišov na Českobudějovicku po novém obchvatu už na konci července roku 2025. Téměř desetikilometrová silnice za více než miliardu korun svede dopravu i z přetížených Štěpánovic. Stavební technici po dvou letech prací právě pokládají nový asfalt.

Nezbytnou součástí pokládky asfaltu jsou jeho průběžné kontroly. „Asfaltová směs musí mít optimální objemovou hmotnost, aby se dala dobře zhutnit, a správnou teplotu, to se měří před pokládkou. Po pokládce se měří, jestli zhutnění dosahuje parametrů, které má mít,“ popisuje stavbyvedoucí Otakar Hasík.

I když se budování obchvatu blíží pomalu ke konci, na staveništi je pořád rušno. „Na stavbě máme aktuálně kolem šedesáti kusů těžké techniky, bagry, buldozery, finišery, válce. Pokládáme zhruba tisíc tun asfaltových směsí denně,“ uvádí stavbyvedoucí.

Po pokládce asfaltu technici nainstalují svodidla. Na některých částech obchvatu je také ještě nutné dokončit římsy nebo násypy. „Dělají se hlavní práce na mostních objektech. Obchvat obsahuje také dvě mimoúrovňové křižovatky, to jsou nejvýznamnější stavební objekty,“ dodává ředitelka jihočeské správy Ředitelství silnic a dálnic Vladimíra Hrušková.

Čtěte také

Stavba se neobešla bez komplikací. „Muselo dojít ke zlepšení vytěžených zemin, které se používaly na vyrovnávky. Nebyly stabilní tak, aby to drželo. Když se udělá ta pláň, měří se její pevnost, a ty zkoušky nevycházely. Takže se muselo vápnit, aby se to vyztužilo,“ líčí Vladimíra Hrušková.

Společně s obchvatem museli stavebníci vybudovat 15 kilometrů dalších silnic. Jednou z výzev byly mosty, kterých se na všech silnicích stavělo celkem devět. „Z toho pět přímo v hlavní trase. Ty nám těch devět a půl kilometrů obchvatu rozdělovaly na pět úseků, což komplikovalo přesuny především hmot,“ doplňuje stavbyvedoucí Otakar Hasík.

Obyvatelé Lišova čekají na obchvat desítky let. Podle nezávislého starosty města Pavla Dvořáka pomůže přeložka hlavně bezpečnosti chodců. „Pěší mají při přecházení silnice v Lišově dost často problém najít vůbec nějakou mezeru v provozu, komplikovaný je také vjezd na silnici,“ říká.

Ředitelství silnic a dálnic navíc letos začalo pracovat na projektu rozšíření silnice v úseku mezi Vranínem a Třeboní.

Mohlo by vás zajímat