Sobotní Noční linka: Otužování - trend dnešní doby

23. leden 2021

Patříte mezi otužilce? Otužujete se? Pokud ano, jak jste se k tomu dostali? Vedl vás někdo v rodině k otužování? Dáváte si po ránu studenou sprchu a nebo dokonce patříte mezi zimní plavce-otužilce, kteří v této době vyhledávají přírodní koupání, tedy rybníky a řeky? Znáte ve svém okolí nějakého otužilce? Je podle vás těžké stát se otužilým?

Vidět v této době v řekách a rybnících otužilce není nic výjimečného. Je to jejich čas a zimní plavání si užívají. Jsou to většinou lidé,kteří se otužování věnují celoročně a postupně. Do otužování se v této době pustili i někteří veřejně známí lidé a jejich fotografie z ledové vody zaplnily stránky internetu.

Čtěte také

Otužování ale není jen plavání v ledové vodě. Mohlo by se stát součástí života každého, kdo chce udělat něco pro své zdraví. Působí proti nemocem z nachlazení, ale také proti alergiím, vředové chorobě, hypertenzi a některým nervovým chorobám nebo psychickým poruchám. V případě nemocí z nachlazení platí, že otužilý člověk má větší šanci, že neonemocní.

Pokud přece, pak má nemoc lehčí průběh a dříve odezní. Otužování umožňuje lépe se přizpůsobit teplotním výkyvům okolí. Prospívá všem bez ohledu na věk, otužovat se může každý zdravý člověk. O otužování nemocných musí rozhodnout lékař.

Čtěte také

Bylo zjištěno, že nemocnost dětí, které se otužovaly, byla ve srovnání s jejich vrstevníky ze školek, kde otužování neprobíhalo,výrazně nižší, zejména v případě nemocí horních cest dýchacích. Otužování je velmi důležité i pro lidi vyššího věku. Je totiž známo, že jim chlad snadno uškodí. Cévy starších lidí se nejsou schopny dokonale smrštit a zabránit unikání tepla z těla.

Jak se můžeme otužovat? Vzduchem, vodou a sluncem. Otužování vzduchem je nejdostupnější. Otužování vodou je nejúčinnější. Otužování sluncem umožňuje adaptaci na biologické účinky slunečního záření, kdežto otužování vzduchem a vodou ovlivňují přizpůsobení se chladu a teplu. I u otužování sluncem je velmi důležitá postupnost a přiměřenost.

Otužování je vhodné provádět několikrát denně. Začít by se mělo ráno cvičením při otevřeném okně, na balkóně nebo venku, oblečení by mělo být minimální.

Jací jste otužilci vy a rozhodli jste se pro otužování, protože chcete něco udělat pro své zdraví? Zeptá se vás moderátor Noční linky Karel Sladký, který se těší na vaše příběhy a vyprávění. K tématu mu můžete napsat přes tuto internetovou stránku nebo zatelefonujte přímo do studia po 23. hodině na číslo 731 800 900.

autoři: Karel Sladký , baj
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová