Před cestou na Šumavu je třeba mít v autě sněhové řetězy

Jak na sněhové řetězy: KROK č. 8

Řidiči, kteří jedou za lyžováním do hor, se často dostanou do poloh, kde i na silnicích leží souvislá vrstva sněhu. Pak musí zvážit, zda na kola navléct sněhové řetězy.

Zimní výbava má lidem pomoct v úsecích, které silničáři nesolí, ale jen prohrnují a sypou drtí. Vrstva sněhu na silnici tam může mít několik desítek centimetrů. Kola často podkluzují a nedrží tak dobře směr.

„Pokud se vydáváte do výše položených oblastí a nemáte zkušenosti s jízdou na sněhu, je třeba použít zimní výbavu včas. To znamená řetězy nasadit před jízdou do kopce, ne až v momentě, kdy je auto nepojízdné, a samozřejmě jet opatrně,“ zdůrazňuje Adam Diviš, šéf strážců Národního parku Šumava.

Například kolem Kvildy a Borových Lad leží na silnicích ujetá vrstva sněhu a někdy jen led. Starostka Borových Lad Jana Hrazánková ale nevidí časté používání sněhových řetězů ráda. „Řetězy nám ty cesty, které jsou teď už opravdu slušně upravené, spíš ničí,“ říká.

„Místního člověka s řetězy jsem tady ještě neviděla, takže já bych byla ráda, kdyby každý turista, který k nám přijede, spíše dbal té opatrnosti, protože vjíždí na horské komunikace, ale řetězy považuji za zbytečnost,“ dodává.

Na silnicích letos potkáte víc policistů. Snaží se zvrátit neradostné statistiky dopravní nehodovosti

Dopravní policie, policista, hlídka, policejní kontrola. Ilustrační foto

Jako kdyby zmizely dvě plné školní třídy. Tolik životů si vyžádaly dopravní nehody za loňský rok v jižních Čechách. V celorepublikovém žebříčku se Jihočeský kraj dělí o druhou a třetí příčku s krajem Jihomoravským.

Jak vysvětluje jihočeský koordinátor BESIPU Václav Kovář, řetězy se do sněhu zakousnout musí, aby fungovaly. „Tím narušením vrstvy se vozidlo pohybuje bezpečněji, nedostává se tolik do skluzu, a to je podstata použití sněhových řetězů,“ popisuje.

Pokud se řidič spolehne jen na zimní pneumatiky, je potřeba mít je v dobré kondici. „Pneumatika minimálně čtyři, šest, spíš osm milimetrů, aby byla účinná,“ připomíná provozovatel jednoho z českobudějovických autobazarů Petr Dobeš.

„Pokud tam nejsou vyloženě extrémní podmínky, mám na mysli třeba extrémní stoupání a klesání, zimní pneumatika by měla pro jízdu po takovém terénu dostačovat,“ doplňuje koordinátor BESIPU Václav Kovář.

Se sněhovými řetězy nesmí auta jezdit po holém asfaltu. A rychlost na sněhu nesmí překročit 50 kilometrů v hodině.

Spustit audio
autor: Martin Pokorný

Související