Podle plánu na reorganizaci jindřichohradecké úzkokolejky mají trať koupit obce. Ty to překvapilo

2. únor 2024 09:08

Návrh jednoho z akcionářů, který umožní reorganizaci zadlužené dopravní společnosti Jindřichohradecké místní dráhy, počítá s tím, že obce u úzkokolejky trať koupí. Ty to překvapilo, nedostaly totiž nikdy ani vyčísleno, kolik peněz by musely vydat. Vlaky po železnici mezi jižními Čechami a Vysočinou nejezdí od podzimu 2022, přepravce dluží skoro 350 milionů.

Místní obce zaskočilo, že reorganizace počítá s jejich převzetím kolejí. „Ten vlak tady určitě chybí, je to součást místního koloritu, taková rarita, ale musím popravdě říct, že nám nechybí v té základní dopravní obslužnosti,“ říká starosta Černovic na Pelhřimovsku Jan Brožek.

Obce na trati přispěly na žádost o bezpečnostní osvědčení, kupovat koleje ale podle Jana Brožka nehodlají. „Rozhodně není v našich možnostech do toho nějak zásadně majetkově vstoupit. Jako město Černovice můžeme uvolnit maximálně třeba stovky tisíc korun, a to nejsou rozhodující peníze,“ zdůrazňuje.

Člen vedení drah a akcionář Jan Kysela má čtyři měsíce na přesvědčení obcí a na podrobný plán reorganizace. „Je to jedna z posledních šancí s tím něco udělat, nebo to také může skončit vyasfaltovanou cyklostezkou, což jak jsem měl možnost vnímat ze spousty stran, by si nikdo moc nepřál,“ říká.

Obce zdůrazňují, že s nimi nikdo zatím nepředjednal, aby železniční trať odkoupily. „Vlastníkem drážní infrastruktury by neměly být jenom obce, ale bylo by skvělé, kdyby to bylo ve spolupráci s oběma kraji a možná i se státem,“ tlumočí starosta Nové Bystřice Jiří Zimola.

Jihočeský kraj i Vysočina zatím avizují, že jsou připravené přispívat na prázdninový provoz už letos v létě.

autor: Daniel Zach
Spustit audio

Související