Nedělní Noční linka: Měly by se „dílny a pozemky“ vrátit do škol?

17. únor 2019

Na základní školy by se mohla vrátit takzvaná povinná praktická výuka. Hlavním důvodem je výrazný pokles zájmu o řemeslné obory.

Výuční list získalo podle informací serveru iRozhlas.cz v roce 2005 přibližně 20 tisíc lidí, v roce 2017 to bylo zhruba 11 tisíc studentů. Nejmenší zájem je například o obory jako čalouník, řezník, pokrývač, truhlář nebo kameník.

Právě znovuzavedení předmětů podobných pěstitelským a technickým pracím, které si pamatujeme ze svých studentských let, by mohlo zvýšit zájem žáků o manuální obory.

Vzpomínáte si, co jste si vyzkoušeli při dílnách a pozemcích na základní škole? Jak takové hodiny vypadaly? Naučili jste se při nich něco? Zažili jste něco, na co se jen tak nedá zapomenout?

Pomohlo by podle vás opětovné zavedení praktické výuky do základních škol k tomu, že by děti měly větší zájem o učňovské obory? Jak by měly vypadat „dílny nebo pozemky“ jednadvacátého století? Stačí dětem záhonky, zahradní náčiní, ponk plný nářadí a šití? Nebo by se měly učit i práci na 3D tiskárně, s robotickými pomocníky a jinými moderními technologiemi?

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.