Jihočeský kraj se chystá diskutovat se starosty o možném omezení počtu vlakových spojů

24. srpen 2009

Kraje hledají způsob, jak efektivně financovat regionální vlakovou dopravu. České dráhy totiž oddělily osobní a nákladní dopravu, zisky z nákladní dopravy už nevyužívají na financování osobní dopravy a tím pádem na ni chtějí od krajů i státu větší příspěvek než doposud.

Co s tím, to bude muset vyřešit i Jihočeský kraj, řekl první vicehejtman Martin Kuba, protože České dráhy jsou totiž hodně drahé: "V této chvíli jsou České dráhy schopny jezdit na území kraje s nákladem 107 korun na jeden kilometr. Proti tomu jsou tržby, které se pohybují okolo 17 procent nákladů. To potom znamená, že Jihočeský kraj i se státní podporou musí doplácet 90 korun na každý ujetý kilometr. Náklady autobusových dopravců je pohybují okolo 34 až 35 korun na kilometr a na jeden kilometr ujetý autobusem doplácíme částku mezi 15 až 20 korunami."

Kraj se chystá v září zahájit jednání s obcemi o možných úpravách počtu vlakových spojů a jízdního řádu.

Do budoucna budou možná na některých autobusových linkách na jihu Čech jezdit jenom mikrobusy. Osvědčilo se to třeba v sousedním Rakousku. I to by byla pro Jihočeský kraj cesta, jak ušetřit finance, které dává do základní dopravní obslužnosti.

Podle prvního vicehejtmana Martina Kuby tomu musí předcházet důkladná analýza současného stavu a přesně zjistit, kde je souběh spojů a linek autobusů, které linky mají minimální obsazenost a tržby: "Už v roce 2010 chceme požadovat po dopravcích, aby na některé linky byly nasazeny mikrobusy a autobusy nebo auta na zavolání, kde je samozřejmě obrovská výhoda, protože klesají náklady na jeden kilometr. Částka, která zbývá na financování Jihočeským krajem, se tím rapidně zmenšuje."

autor: Ivan Mls