Jihočeský kraj podmiňuje podporu rozšíření Temelína dostavbou dálnice a železničního koridoru

26. říjen 2011

Nedáte nám dálnici, my vám nedovolíme dostavět Temelín, vzkazuje jihočeský hejtman Jiří Zimola vládě. Důvodem jeho vyjádření jsou změny v postoji Evropské unie vůči důležitým dopravním stavbám v jižních Čechách.

Po roce 2013 se totiž změní rozdělování evropských dotací. Podle Zimoly se ale k dostavbě dálnice D3 a IV. železničního koridoru zavázala vláda. Dopravní stavby tak mají do budoucna kompenzovat zátěž spojenou s dostavbou jaderné elektrárny.

„Vláda počítá s tím, že dálnice D3, IV. železniční koridor, výstavba silnice R3 směrem na hranice je prostě nezbytná. Jestliže doposud měl stát podporu z hlediska dostavby Temelína z pozice Jihočeského kraje, tak jasně říkám, že se tato podpora může velmi rychle změnit v případě, že stát nedostojí svým jasným závazkům. Míra trpělivosti v tento moment skutečně přetéká,“ uvedl Zimola.

Podle ministra životního prostředí za ODS Tomáše Chalupy se jedná o nátlak, který on osobně odmítá akceptovat: „Nátlaky nemám rád, nikdy nikam nevedou. Nikdo nepochybuje o tom, že je potřeba podpořit výstavbu dálniční sítě, zejména v jižních Čechách a napojení na našeho rakouského souseda, ale ultimativní požadavky nejsou můj styl. V tomto se musí vláda poradit a ostatní kolegové, ale platí má teze, že nemám rád ultimáta.“

Plány na výstavbu dálnice, která by spojila Prahu s jihem Čech, už existují od roku 1939. Realitou je, že v současnosti je postaveno pouhých 17 kilometrů dálnice D3 severně od Tábora směrem na Mezno.

Řidiči po ní zatím mohou jezdit bez dálniční známky, od poplatku ale nejsou osvobozena o hmotnosti nad 3,5 tuny, za která se musí platit elektronické mýtné.

V současnosti je rozestavěno dalších 25 kilometrů dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Tento úsek by měl začít sloužit motoristům v červnu 2013.

autoři: Jan Kopřiva , Martin Pokorný
Spustit audio