Jihočeská univerzita letos otevírá sedm nových studijních oborů

18. únor 2010

Až do 15. března mohou zájemci o studium na Jihočeské univerzitě podávat přihlášky ke studiu. Jedinou výjimkou je Filozofická fakulta, kde termín vyprší už 28. února. Na univerzitě se letos otevírá sedm nových studijních oborů, ovšem přijímací zkoušky se mohou případ od případu hodně lišit.

"Buď fakulta dělá přijímací zkoušky, většinou v podobě písemných testů. Druhou možností je cesta organizace Scio, kde si ovšem student účast na zkoušce platí, ale my pak snižujeme poplatek za přijímací řízení. Třetí cestou je použití výsledků ze střední školy. Je třeba sledovat webové stránky, kde každá fakulta povinně zveřejňuje podmínky přijímacího řízení," vysvětlil prorektor pro studium Zdeněk Brandl.

V současnosti na devíti fakultách Jihočeské univerzity studuje necelých 13 tisíc studentů a loni si ke studiu podalo přihlášky necelých 12 tisíc lidí.

Ministerstvo školství začalo pracovat s pedagogickými fakultami na jejich modernější podobě a nabídce. O reformě těchto fakult například kvůli nízkému zájmu o studium učitelských oborů, ale ve středu u ministryně školství Miroslavy Kopicové nepadlo ani slovo.

Tak dnes pro Český rozhlas popsala schůzku s děkany pedagogických fakult z celé republiky děkanka té českobudějovické Alena Hošpesová: "Celé jednání bylo vedeno v duchu startu dialogu mezi fakultami vzdělávajícími učitele. Zaznělo také, že cestou pro pedagogické fakulty je najímání si lektorů ze zahraničí. Tady ale mám velké pochybnosti, protože zahraniční zkušenosti nejsou vždy jednoduše přenositelné. Cestou je spíše spolupráce našich akademických pracovníků na řešení mezinárodních projektů, tam se asi naučí nejvíce."

Změny na pedagogických fakultách hodlá ministerstvo školství iniciovat například i kvůli tomu, že fakulty nedostatečně reagovaly na ty změny, které jsou potřeba ve společnosti a které jsou zapotřebí na základních a středních školách.

I děkanka pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích Alena Hošpesová ale zastává názor, že profesionalizace učitele je proces a měl by jít ruku v ruce s celoživotním vzděláváním. Oficiální rámec takové kombinace ale u nás zatím neexistuje.

autoři: Filip Černý , Petra Matoušková
Spustit audio