Jedna cesta stopem odstartovala uměleckou dráhu sochařky a výtvarnice Pauliny Skavové

17. září 2023

Někdo by o ní mohl zjednodušeně říct, že je výtvarnice. Paulina Skavová je ale především velmi originální sochařka. Její díla neunikla pozornosti věhlasných sběratelů. Působí ale také jako scénografka, podílela se na řadě mezinárodních filmových projektů a v neposlední řadě ji baví marketing a PR, což zúročuje v Alšově jihočeské galerii.

Stát se sochařkou se Paulina Skavová podle svých slov rozhodla v osmnácti letech. „Vzniklo to tak, že jsme jednou se spolužačkou z gymnázia jeli místo francouzštiny stopem do Hořic, kde se nachází kamenosochařská škola. Když jsem viděla kouzlo té školy, kde jsou otevřené dílny, kde se pracuje s kamenem, tak jsem měla asi nějaké vnuknutí. Rovnou jsem si vyzvedla přihlášku na talentové zkoušky, které jsem po pár týdnech úspěšně absolvovala,“ vypráví.

Poté studovala na Akademii výtvarných umění v Praze, kde si ji vybral do svého ateliéru profesor Karel Nepraš. „Šla jsem tam se záměrem, že chci modelovat, být sochařka, ale úplně jsem nedomyslela, jak se tím uživím. Dalším mým velkým snem ale byla práce pro film, a to byla jedna z cest, kterými jsem šla po absolutoriu,“ dodává.

Prvním filmem, na kterém Paulina Skavová pracovala, byly Letopisy Narnie. „Tam jsem byla taková ta holka pro všechno. V ateliérech jsem se učila ty technologie, byla to skvělá škola a díky této zkušenosti pak přicházely další příležitosti,“ popisuje.

Poté se už autorsky podílela na českém snímku Protektor režiséra Marka Najbrta. „Pro ten jsem připravila celkem pět soch, které hrály ve scéně v Rudolfinu, kde byla takzvaná Hitlerova sbírka umění,“ upřesňuje.

Paulina Skavová se také věnovala restaurování, spolupracuje s divadly, podílí se na přípravě výstav v Alšově jihočeské galerii a tvoří vlastní autorská díla.

Celý rozhovor se sochařkou, scénografkou a výtvarnicí Paulinou Skavovou si poslechněte v kulturním magazínu Kavárna.

Spustit audio

Související