Hudba ze slavného Hitchcockova hororu, ale také z thrilleru Třetí muž v působivém podání

15. říjen 2024

Jedno z velkých jmen žánru sledovaného v pořadu Vlídné tóny, tedy hudby k příjemnému poslechu, by nemělo chybět: Frank De Vol. Byl to znamenitý kapelník, aranžér, autor, hudebník, ale také herec.

De Vol, jak byl většinou zkráceně zván, spatřil světlo světa 20. září roku 1911 Moundsville v Marshall County v severozápadní Virginii, ale vyrostl v Cantonu v Ohio, kde jeho otec působil jako dirigent orchestru tamní opery.

Jeho hudební a zároveň tvůrčí vývoj byl nezvykle rychlý, neboť už ve dvanácti komponoval a o něco později hrál na housle v otcově orchestru, který téměř denně hrával po večerech v čínském restaurantu.

Od čtyřicátých let se Frank De Vol stal aranžérskou hvězdou a podílel se na úspěšných nahrávkách Elly Fitzgerald, Tonyho Bennetta, Doris Day a dalších slavných zpěváků a zpěvaček. Nat King Cole měl velký hit s písničkou Nature Boy s jeho aranžmá postaveným na bohatých smyčcích a romantickém pianu.

Frank De Vol také aranžoval a skládal hudbu k řadě filmů, vzpomeňme třeba snímek The Happening s Anthonym Quinnem v hlavní roli. Celkem čtyřikrát byl nominován na Oscara.

A úctyhodnou reputaci si získal nepochybně i jako kapelník. Jeho orchestr doprovázel řadu hvězd včetně zpěvačky Rosemary Clooney nebo kanadské vokální skupiny Four Lads, ovšem natáčel i orchestrálky.

Důkazy mohou být působivá melodie rakouského hráče na citeru Antona Karase, která původně zazněla ve velmi úspěšném thrilleru Třetí muž, nebo světový šlágr Doris Day Que Sera, Sera (Whatever Will Be, Will Be) z filmového hororu Alfreda Hitchcocka Muž, který věděl příliš mnoho. V podání orchestru Franka De Vola si můžete kromě toho ve Vlídných tónech poslechnout další romantické melodie.

autor: Jiří Kasal
Spustit audio

Související