Film Třetí muž a jeho podmanivá hudba Vídeňana s citerou Antona Karase

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy profimedia-0156459001.jpg

Film Třetí muž patří v dějinách světové kinematografie k těm docela podstatným položkám, v našich končinách však příliš známý není, ačkoliv jeho ústřední melodie posluchačům povědomá zcela jistě bude.

Tomuto ponuře vyznívajícímu černobílému snímku, který se odehrává v poválečné, mezi okupační velmoci rozdělené Vídni,  pomohli na sklonku čtyřicátých let minulého století na svět slavní tvůrci. Scénář tohoto thrilleru napsal světoznámý  anglický literát Graham Greene. Hlavní roli téměř geniálního  Harryho Limea  hrál Američan Orson Welles. 

A důležitou ženskou úlohu Anny, emigrantky z Československa po únorovém převratu, vytvořila italská herečka Alida Valli. I z těchto důvodů byl film Třetí muž v Československu pochopitelně zapovězen.

To, co může diváka, potažmo posluchače  může okamžitě zaujmout,  je jeho ústřední melodie, svázaná s rodilým Vídeňanem, hráčem na citerou Antonem Karasem. Životní úroveň rodiny, z níž vyšel, nebyla zrovna vysoká. Když mu bylo dvanáct, našel Anton Karas jednoho dne v podkrovní místnosti starou citeru. A tento nález rozhodl do jisté míry o jeho životním směřování, které však rozhodně jednoduché nebylo. Už od čtrnácti si vydělával na živobytí rukama, nějaký čas byl i nezaměstnaný, ale soustavně se snažil vzdělávat se v oblasti hudby a zlepšovat hru na citeru.

Anton Karas byl nakonec přijat na vídeňskou Akademii a zároveň vyhrával na svůj nástroj po vinárnách. Za války sloužil ve wehrmachtu a po roce 1945 se vrátil ke své vinárenské vídeňské kapele. Antona Karase  slyšel někdy v roce 1948 hrát na citeru britský režisér Carol Reed, který si právě prohlížel ve Vídni exteriéry pro svůj film Třetí muž. Tím začíná Karasův téměř pohádkový příběh. I když předtím tento Rakušan téměř nic nesložil, zakrátko stvořil jednu z nejpopulárnějších filmových melodií všech dob, která doznala během času mnoha verzi. Některé z nich (původní Karasova filmová, ale i ta populární od orchestru Dona Costy společně se dvěma „domácími“ – od kytaristy Aleše Sigmunda a orchestu Gustava Broma) ozdobí kromě dalších melodií pořad  Vlídné tóny.

Jinak zejména zámořský věhlas filmu Třetí muž dopomohl k tomu, že v centru Vídní v ulici Pressgasse číslo 25 je dokonce muzeum tohoto filmu. A změnil život také autorovi a interpretovi hudby tohoto filmu, citeristovi Antonu Karasovi, který  pak hrál před členy britské královské rodiny, ale též před papežem Piem XII. Koncertoval v Las Vegas, v kanadském Montrealu i v Japonsku před císařem Hirohitem.   V roce 1954 ve Vídni  si Anton Karas otevřel vlastní vinárnu, kterou hojně a s oblibou navštěvovaly rakouské i mezinárodní hvězdy jako Gina Lollobrigida nebo Hans Moser. Zemřel 10. Zemřel 10. ledna roku 1985 ve věku 78 let.

autor: Jiří Kasal | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.