Budvar uspěl ve sporu s Anheuser-Busch v Japonsku

24. říjen 2002

Budějovický Budvar může pod značkou Budějovický Budvar dále prodávat své pivo také v Japonsku, když předtím již uhájil svá práva k ochranné známce v Austrálii, Jižní Koreji, Finsku, Dánsku a na Novém Zélandu. Soud v Tokiu v polovině října zamítl žalobu společnosti Anheuser-Busch (AB), kterou se snažila v Japonsku zastavit prodej budějovického ležáku pod ochrannou známkou Budějovický Budvar.

"Těší nás, že se japonský soud přiřadil k většině soudních institucí, které rozhodly ve prospěch Budějovického Budvaru a potvrdily tak jeho právo k ochranným známkám, mezi které se řadí také Budějovický Budvar," řekl ředitel Budvaru Jiří Boček. AB žádal od českobudějovického pivovaru také finanční vyrovnání jako náhradu škody způsobené poškozením jeho obchodních práv. Žalobu tokijský soud zamítl v plném rozsahu.

Budějovický Budvar čelí podle jeho představitelů opakovaným soudním útokům ze strany společnosti AB, protože v roce 1995 nepřistoupil na velmi nevýhodné podmínky spolupráce diktované americkým obchodním konkurentem. AB argumentuje tím, že vybudoval a proslavil známku Budweiser po celém světě. Upozorňuje přitom na to, že ochrannou známku Budweiser začal používat v roce 1876, což bylo 19 let před založením Budvaru. V posledních rozhodnutích soudy (například v Austrálii i na Novém Zélandu) odebraly Budvaru značku Budweiser, ale potvrdily mu právo používat ochrannou známku Budějovický Budvar, což pro něj znamená, že ho americký konkurent nevytlačil z trhu. Obě strany tak prezentují výsledek sporů jako svůj úspěch. Budějovický Budvar má zaregistrováno na 380 ochranných známek ve více než 100 zemích světa. Se společností Anheuser-Busch vede v současné době 40 soudních sporů a dalších více než 40 správních řízení před patentovými úřady.

autor: čro čb | zdroj: ČTK
Spustit audio