Andrej Babiš na jihu Čech: Nemyslím si, že by stát měl zasáhnout do problému otáčivého hlediště

5. červen 2018 16:20

Celé úterý tráví vláda v demisi na výjezdním zasedání v Jihočeském kraji. Kromě dopravy řeší i vznik nové lékařské fakulty, osud heliportu letecké záchranné služby nebo opravu nádraží v Českých Budějovicích.

Reportérka Českého rozhlasu Lucie Hochmanová při té příležitosti natočila rozhovor s premiérem v demisi Andrejem Babišem z hnutí ANO. Ptala se i na budoucnost otáčivého hlediště v Českém Krumlově.

Na setkání se starosty Dalibor Carda z Českého Krumlova přednesl požadavek, jestli by se stát nemohl vložit do problému otáčivého hlediště. Je to možné?
Já si neumím představit, jak bychom to měli udělat, protože je to ve vlastnictví města České Budějovice, je to na území Českého Krumlova, pod patronátem UNESCO. Navštívil jsem to místo ještě jako ministr financí. Myslel jsem si, že je důležité točnu zrekonstruovat, nechat ji na stejném místě a dát do pořádku zázemí pro umělce, protože tehdy to vypadalo úplně hrozně, budova byla v totálním rozkladu. Teď už jsem to ale nesledoval a ta představa Národního památkového ústavu, že máme kupovat Kvítkův dvůr a že tam za nevímkolik let něco vybudují, podle mě nemá úplnou souvislost s tímto problémem, který řeší místní několik let.

Znamená to, že jako vláda, potažmo ministerstvo kultury, se do toho teď vkládat nebudete a necháte to na samosprávách?
Ministr kultury to slyšel, pokud bude mít nějaký návrh, tak samozřejmě o tom můžeme jednat, ale návrh, který směřuje jenom k tomu, že máme koupit Kvítkův dvůr a investovat stovky milionů, se mi fakt nelíbí.

Jednání s UNESCO je tedy také na Českém Krumlově, Českých Budějovicích, potažmo památkovém ústavu?
Ano, já si nemyslím, že by stát měl do toho zasáhnout. My se samozřejmě můžeme snažit nějakým způsobem pomoci s financemi, ale jaké to bude mít řešení, to je skutečně potřeba, aby si v rámci kraje všichni účastníci domluvili.

Co se týče dopravy, několikrát se mluvilo o dálnici D3. Na setkání se starosty byla ale také zmíněna silnice I/20, která vede přes Vodňany z Jihočeského kraje na západ. Starosta Václav Heřman požadoval, aby se stát i téhle silnici věnoval. Je to reálné?
Samozřejmě naše priorita je dálnice, ta už měla být dávno postavená. Je to ostuda, že tolik let po vzniku samostatného státu nemáme žádnou dálnici na Rakousko. Tlačím ŘSD i ministra dopravy do konkrétního termínu. Celkově je v plánu do roku 2025. My v tomhle roce v rámci rozpočtu pomáháme krajům tím, že jsme našli peníze na opravu silnic druhých a třetích tříd, našli jsme čtyři miliardy z peněz, které nemají možnost resorty utratit. Co se týče konkrétně propojení přes Vodňany, ředitel ŘSD to slyšel, tak předpokládám, že se tomu bude věnovat, ale jestli je to teď prioritách, to neumím říct.

Zazněla i zmínka starosty Jindřichova Hradce, který reagoval právě na navýšení peněz na opravy silnic, ale zároveň navýšení limitu pro kamiony, které potom ty silnice ničí.
To je velký problém. My musíme skutečně dohlížet na silnicích, aby kamiony nebyly přetíženy. Pokud je pravda, že u nás překračují povolený limit a potom hned na rakouské straně náklad překládají na dva kamiony, tak je to nepřijatelné a musíme zesílit kontrolu. O to hůř, že máme kůrovcovou kalamitu, kdy musíme napadené dřevo skutečně z lesů vytěžit a odvézt. Musíme se na to soustředit a předpokládám, že příslušný ministr na to dohlédne.

autor: hoch