Vltava by mohla přepravit ročně až 100.000 lidí

2. leden 2004

Na 100.000 turistů ročně by mělo v budoucnu využívat k přepravě jihočeskou část řeky Vltavy. Počítá s tím projekt dokončení vltavské vodní cesty ve třicetikilometrovém úseku Kořensko - České Budějovice, který na sklonku roku 2003 představili autoři veřejnosti v Českých Budějovicích.

Předpokládá dokončení plavebních komor pro lodě s nosností do 300 tun na vltavských stupních, což si vyžádá asi půl miliardy korun. Jihočeský záměr navazuje na obdobný projekt Středočeského kraje.

"Vltava je v celém úseku dopravně významnou a využívanou vodní cestou. Jediné, co chybí, je její průběžnost, tedy že nelze plout přes vodní stupně. S řekou se nehýbá, žádné velké zásahy do ní nebudou. Jde o to dobudovat plavební zařízení a provést prohrábky dna, aby se získala hloubka pro ponor lodí. Prvořadé je využití pro turistiku, nákladní doprava by mohla být doplňkem" řekl ČTK Jan Kareis ze společnosti Vodní cesty. Projekt splavnění Vltavy považuje jihočeský hejtman Jan Zahradník (ODS) za velmi významný pro rozvoj kraje. "Dovedu si představit, že první etapa splavnění mezi Českými Budějovicemi a přehradou Orlík by mohla být dokončena v letech 2006 až 2008. Vltava je podle zákona vodní cestou; to, že ji nelze užívat v celé délce je důsledkem období komunismu, kdy nebyly dobudovány plavební komory na jednotlivých přehradách," uvedl Zahradník. Potřebných asi 500 milionů korun podle něj kraj nemá, hodlá se však ucházet o podporu projektu z fondů Evropské unie.

Podle ekologů však využití Vltavy i pro nákladní dopravu představuje vážný problém. "Vytvoření nezbytných technických podmínek, tedy prohrábka dna a případný zásah do břehů, by negativně ovlivnily zachovalé biotopy. Nehledě již k tomu, že na trase je řada jezů, jejichž průchod zatím není vyřešen," připomněl Vladimír Molek ze sdružení Calla. Záměr je podle něj nebezpečnější v době, kdy někteří poslanci vážně uvažují o vyloučení vodních cest z kompetencí orgánů ochrany přírody.

autor: čro čb | zdroj: ČTK
Spustit audio