Úterní Noční linka: Jaké je vaše životní tempo?

6. duben 2021

Jaké je vaše životní tempo? Jste takzvané rakety? Stále v pohybu a chvíli neposedíte v klidu? Nebo vám více vyhovuje klídek a pohodička a známé úsloví: „Co se vleče neuteče?“ Změnilo se vaše životní tempo s věkem? Změnili jste životní tempo záměrně, užili jste si třeba odlišné životní tempo díky návštěvě jiné země?

Každá země a každé město má své tempo života, které přímo souvisí s ochotou lidí pomoci druhému.  V Evropě je prý nejrychlejší tempo života ve Švýcarsku, rychle se žije rovněž v Německu, Francii či Rakousku. Na opačné straně spektra je Slovensko, Bulharsko, Chorvatsko nebo Řecko. Asii jednoznačně vévodí Japonsko, mezi pomalejší země patří například Severní Korea. Psychologové zjistili, že hospodářsky a ekonomicky vyspělé země jsou zároveň vysoce individualistické. Většina občanů vyrůstá v přesvědčení, že každý by měl "bojovat" sám za sebe.  Nejmenší pravděpodobnost toho, že vám druzí poskytnou pomoc, je ve státech s nejrychlejším tempem života. Také každý člověk má vrozené osobní tempo. A projevuje se už od dětství. Mnozí rodiče si zoufají, že dostat jejich dítě kamkoli včas je nadlidská námaha, školní úkoly se píšou celé odpoledne, případně večer. Určité zlepšení může přinést promyšlená organizace dne, zásadní změnu ale prý nelze čekat. Podle odborníků temperament lze totiž výchovou ovlivnit jen velmi málo. Spíš bychom měli respektovat, že každý je jiný. A jak jste nastaveni vy? Jste rychlí, výkonní, hyperaktivní nebo rozvážní a pomalí? Tyhle dvě skupiny se těžko snesou. Jak přežít ve zrychleném světě, když jste spíše šnek, a jak se nezbláznit z těch pomalých, když máte povahu závodního koně?

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.