První autobusová linka zahájila provoz v roce 1908. Vozy byly schopné dosáhnout na tehdejší dobu závratné rychlosti 28 km/h

11. červen 2025

Za úplný počátek autobusové dopravy v českých zemích se považuje spojení, které provozoval od roku 1907 soukromník z Frýdlantu nad Ostravicí do Horní Čeladné.

První státem organizované autobusové spojení dohledáme v Pardubicích, kde 13. května 1908 v 8:00 zahájily provoz hned dvě meziměstské linky. Jedna směřovala do 11 kilometrů vzdálených Lázní Bohdaneč, druhá zajížděla do o něco vzdálenějších Holic.

Cestující vozily čtyři omnibusové vozy značky Laurin & Klement. Tehdy ještě měly dřevěnou karoserii, a dřevěná byla i kola, opatřená gumovými pneumatikami. Poháněly je čtyřválcové benzinové motory a byly schopné dosáhnout na tehdejší dobu závratné rychlosti 28 km/h, což byla nejvyšší povolená rychlost v obci za světla.

V Praze první městská autobusová linka spojovala od března 1908 Malostranské náměstí a Pohořelec, což byla trasa, kterou kvůli převýšení tehdejší tramvaje nemohly zdolat. Pro technické potíže však byla 17. listopadu 1909 doprava bez náhrady zastavena a Praha zůstala ještě dalších 16 let bez autobusů.

Spustit audio

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

    Karin Lednická, spisovatelka

    kostel_2100x1400.jpg

    Šikmý kostel 3

    Koupit

    Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.