Prokop po Dakaru: Je to paráda, myslet na víc by byla blbost

17. leden 2016

Automobilový jezdec Martin Prokop obsadil při premiéře na Rallye Dakar 14. místo a s výsledkem byl maximálně spokojený. Pro pravidelného účastníka mistrovství světa v automobilových soutěžích to byla v Jižní Americe první zkušenost s vytrvalostními závody a poprvé měl na tratích co do činění i s pískem a dunami.

„Je to super. Začátek byl trošku slibnější, ale pak se začaly dít věci, které se děly. Jsem rád, že jsme tady v cíli, protože to občas vypadalo docela divoce, a to, že jsme kousek za desítkou, je prostě paráda. Troufat si na něco víc by byla blbost, když znalosti byly úplně nulové,“ řekl Prokop.

Čtěte také

Třiatřicetiletý pilot byl na Dakaru součástí továrního týmu Toyoty, musel si tak zvykat na jízdu ve zcela rozdílném voze. Místo malého speciálu Ford Fiesta RS WRC, se kterým běžně závodí, usedl do robustní Toyoty Hilux. Před startem v nadsázce uvedl, že se chystá na čtrnáctidenní jízdu v mixeru.

„Musím říct, že se pocity střídaly. Je to úplně něco jiného než wéercéčko. To má obrovské přetížení při zrychlení nebo zpomalení, jinak drží pneumatiky, rychle se odpichuje. Tělo je pak mnohem rychleji unavené,“ porovnal.

Bylo to náročné

Na Dakaru absolvoval mnohem delší etapy a měřené úseky, než na které byl zvyklý. „Je to zápřah a máš toho plné zuby. Kdybys to jel s WRC, tak to nevydržíš. Ale nemohu říct, že bych to 14 dní nevydržel. Občas to hodně bolelo, ale dalo se to vydržet,“ řekl Prokop.

Martin Prokop

Jihlavský rodák se v úvodu rallye pohyboval v popředí, na hranici první a druhé desítky výsledkové listiny. Ve 4. etapě ale poprvé vážněji chyboval a převrátil vůz na střechu. Podobný problém měl pak ještě jednou, kdy skončil na boku a musel čekat na pomoc.

„Z těch dvou hloupých chyb jsem zklamaný, bylo to zbytečné a stát se to nemuselo. Potom mě štval písek, na kterém neumím jezdit. Často jsem se zakopal a ztratili jsme tam. Všechno ostatní mě těšilo. Už jen zažít Dakar a objet ho relativně dobře, to je věc, která tě baví,“ zhodnotil rallye.

Martin Prokop po nehodě ve 4. etapě

Musíte bojovat

Dobře si uvědomoval, že řada dalších účastníků legendární soutěže na tom byla mnohem hůře. „Každý chlap tady bojuje, dokud může. Musím říct, že jsem měl pořád úsměv na rtech a užíval jsem si to. I když to bylo občas nepříjemné. Formát Dakaru se mi líbil. Divácká kulisa nebo ty bivaky, kde lidi žijí dohromady. Na to z (klasické) rallye nejsme zvyklí,“ uvedl Prokop, jenž startoval s tradičním spolujezdcem Janem Tománkem.

Letošní ročník soutěže měl prakticky dvě části. První týden pořadatelé připravili tratě hodně podobné klasické rallye, až po návratu z bolivijských hor si startující vyzkoušeli náročnou jízdu v dunách.

Čtěte také

„Nevěděl jsem, co mám čekat a co je normální. Na začátku jsem si říkal, že je to pohoda, že erzety ubíhají rychle, a že kdybych neudělal ty dvě chyby, byl jsem v desítce. Ale pak přišly těžké věci a pochopil jsem, že bylo úplně jedno, jak jsem jel první týden. Tam sis mohl leštit ego, ale záleželo na třech důležitých dnech,“ pousmál se Prokop.

I mazáci měli problém

Razantní změna profilu rallye však nezaskočila jen jeho. Český jezdec se dobře zná s Katařanem Al-Attiyahem, s nímž často hovořil. „A on říkal, že nepamatuje, že by takhle těžké úseky nahustili do tří dnů. Tam to bylo od začátku do konce těžké i pro mazáky. První týden byl na rozkoukání a pak to spustili,“ uvedl.

Jan Tománek a Martin Prokop v cíli

Nic z toho mu však Dakar neznechutilo a dá se tak předpokládat, že se bude snažit, aby se v budoucnu na rallye opět představil. „Nechutné okamžiky tam byly, ale vždy, když to skončilo a přijel jsem do bivaku, tak jsem si říkal, že je to pecka a jsem rád, že jsme tady. Jsem spokojený. To, co jsem od toho čekal, se splnilo. Je to zážitek pro opravdické chlapy a pokořit Dakar je nepopsatelný zážitek. Už chápu, proč to lidi dělají a třeba prodají byt a jdou závodit,“ přiznal Prokop.

Dvě piva a je po mně

Přestože byl v cíli šťastný, únavu cítil. I proto předpokládal, že na týmové večeři žádná velká oslava nebude. „Je nás tady asi sto. Pokecáme s jezdci i mechaniky, kteří neskutečně makali. Nedokázal jsem si představit, že mohou takhle dělat do rána na autech a pak se nasnídají, sednou do auta a jednou do dalšího bivaku,“ ocenil práci mechaniků. „Vidím to na dvě piva a je po mně. To se mi ještě nikdy nestalo, abych neměl chuť na pivo a jídlo. Doufám, že se to brzy vrátí,“ řekl s úsměvem.

Rozebraná Toyota Martina Prokopa

Čtěte také

Brzy se navíc opět vrátí do kolotoče seriálu klasického MS. Rallye Monte Carlo, která startuje příští týden, nestihne. Stejně jako následnou akci ve Švédsku, kam ale chtěl. „Ale bohužel nepojedu. Jak jsem řešil Dakar, tak jsem byl málo tvrdý na svůj tým a jim se tam od začátku moc nechtělo. Nestíhali. A teď už je po uzávěrce. Začneme v Mexiku,“ dodal Prokop, který tak bude mít do začátku března čas na regeneraci a jednání o svých případných dalších startech ve vytrvalostních soutěžích.

autor: ČTK
Spustit audio

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.