Pro místopředsedu vlády není dálnice na jih Čech prioritou

7. říjen 2004

Dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic nebude podle místopředsedy vlády Martina Jahna patřit mezi současné priority. Lze ale předpokládat, že by se mohla dostat do druhého sledu upřednostňovaných staveb, uvádí to dnešní jihočeské Deníky Bohemia (DB). První asi čtyřkilometrový úsek dálnice u Stoklasné Lhoty na Táborsku bude otevřen dnes odpoledne.

"Priorit je podstatně více než peněz, proto bude třeba je znovu přehodnotit. Hospodářská rada vlády by je měla podřídit oblastem, kde dopravní infrastrukturu potřebuje průmysl. Jistě pochopíte, že jihočeského regionu se to tolik netýká," řekl Jahn na úterní besedě s občany v Táboře. "Jsem z takové informace šokován. Nová vláda vysílá Jihočechům hodně špatný signál," reagoval na to jihočeský hejtman Jan Zahradník. Podle něj je dálnice limitujícím prvkem rozvoje kraje. Její absence odrazuje možné investory a ztěžuje rozvoj infrastruktury i cestovního ruchu, Jahn vidí problém v tom, že Jihočeši s výjimkou Písku byli málo aktivní v budování průmyslových zón. "Možná, že investoři neměli zájem jít do regionu i kvůli nižší hustotě silniční sítě, ale také kvůli nízké nezaměstnanosti nebyla tak urputná snaha je sem lákat," vysvětlil Jahn. Předsedu Sdružení pro výstavbu dálnice D3 a rychlostní komunikace R4 senátora Pavla Eyberta prý výroky vicepremiéra moc nepřekvapují, ale mrzí. "Od ministra dopravy Milana Šimonovského jsem dostal dopis, že na dálnici D3 jsou pro rok 2005 vyčleněny 393 miliony korun místo původně požadované miliardy. Snížená částka bude stačit na pouhý kilometr dálnice. Na druhé straně je potěšitelné, že půjdou 273 miliony na přípravné práce pro rychlostní komunikaci Příbram - Nová Hospoda," uvedl Eybert.

Dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic bude měřit 140 kilometrů a přijde zhruba na 24 miliard korun. U Českých Budějovic na ni naváže čtyřproudová rychlostní komunikace k hranici s Rakouskem. Podle plánů by na výstavbu této komunikace mělo být použito vícezdrojové financování tak, aby bylo možné ji dokončit do roku 2010.

autor: čro čb | zdroj: ČTK
Spustit audio