Před devadesáti roky se narodil autor velkých šlágrů a filmových melodií Zdeněk Marat

15. únor 2021

Jeho hity Přejdi Jordán, Stříbrný vítr, To se nikdo nedoví, Až mi pánbu vzkáže zná snad každý. „Vychází z české zpěvnosti. Marat nemusí své písničky nijak zušlechťovat, aby je učinil zajímavějšími  a výraznějšími." To kdysi napsal muzikolog Jaroslav Přikryl.

Je tomu devadesát let, co 15. února přišel na svět významný hudební skladatele Zdeněk Marat, který svou tvorbou zasáhnul do více žánrů a obepnul populární, filmovou, divadelní a vlastně i vážnou hudbu. 

Tento skladatel, aranžér, dirigent, avšak také houslista, klarinetista, kytarista a pianista Zdeněk Marat již coby gymnazista vedl vlastní taneční orchestr. Dirigování a skladbu studoval na pražské konzervatoři u Emila Hlobila. Pak pracoval jako rozhlasový redaktor a  stál v čele populárního studiového smyčcového orchestru.

Již od šedesátých let se zapsal do povědomí  jako autor úspěšných písniček v podání populárních interpretů. Jmenujme písničky Pyšný tulipán, Ztracená bačkorka,  Píseň o mušli, Nej, nej, nej,  Tam, kde šumí proud, Přejdi Jordán, Stříbrný vítr, To se nikdo nedoví, Až mi pánbu vzkáže a mnoho dalších.  

Zdeněk Marat psal též velmi kvalitní muziku pro film a televizi. Vytvořil například hudbu pro původní televizní muzikály Miluška a její zvířátka a Miliónová bankovka a v zahraničí oceněnou Pohádku mého života.

Z celovečerní hudební filmové tvorby jistě stojí za připomenutí  spolupráce s režisérem Dušanem Kleinem na snímcích Sázka na třináctku, Kam nikdo nesmí, Kdo se bojí, utíká a především populární komedie Jak svět přichází o básníky nebo Jak básníci přicházejí o iluze.

Ve Vlídných tónech k nedožitým devadesátinám Zdeňka Marata pro vás máme speciální výběr jeho oblíbených, ale také i těch dnes méně známých skladeb v podání různých orchestrů a sólistů, včetně třeba Maratova velkého hitu To se nikdo nedoví,  známého z vokálního podání Heleny Vondráčkové a Waldemara Matušky, v intepretaci klavíristy Jiřího Maláska nebo třeba Maratovo Strahovské nokturno pro foukací harmoniku a orchestr, které natočil v roce 1975 v pražském Rudolfinu Orchestr Studio Brno i s účastí světového šampiona ve hře na foukací harmoniku Lubomíra Plevy.

Zdeněk Marat odešel v 21. února roku 2016 necelý týden po svých 85. narozeninách.

autor: Jiří Kasal | zdroj:
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová