Mladík z Dačic má na zahradě soukromou železnici

13. leden 2005

Devatenáctiletý Zdeněk Jirsa z Dačic na Jindřichohradecku si před třemi lety splnil dětský sen. Spolu s kamarádem dokázal na dvoře rodinného hospodářství postavit parní lokomotivu a několik desítek metrů železniční tratě. První jízdu s vlastní lokomotivou, která byla zatím jeho největším životním zážitkem, absolvoval po několika letech nepředstavitelné dřiny v květnu 2002. Od té doby se v životě železničního nadšence mnohé změnilo.

Vlastní už deset osobních i nákladních železničních vagonů a tři lokomotivy. K vlastnoručně vyrobené "páře" přibyly ještě dvě dieselové mašinky. Jedna vyrobená v továrně čeká na opravu, druhá, již si postavil sám, je pojízdná. Kromě 127 metrů kolejí, po kterých vozí své návštěvníky, je na pětihektarovém pozemku Zdeňkových rodičů také odstavné kolejiště, několik výhybek a dva přejezdy. Ve skladištích je několik stabilních motorů. Jako klubovna, kde je možné spřádat další plány na skvělou budoucnost soukromého železničního muzea, slouží Zdeňkovi a jeho kamarádům starý železniční vagon. "Pochází z roku 1911, údajně je poslední dochovaný svého druhu v Evropě," pochlubil se Zdeněk. Na své železnici tráví každou volnou chvíli. "Děláme denně, když nepracujeme venku, sháníme dokumentaci nebo náhradní díly," říká. Do svého životního koníčka kromě tisíců hodin práce vložil kolem 100.000 korun, pomáhají mu i rodiče a další příbuzní. "Hlavně začátky byly hodně těžké, lidi mě zrazovali, ale podržel mě otec, který mi věřil a v řadě věcí pomohl," uvedl Zdeněk. Jako mnoho dalších lidí ho mašinky uchvátily už v dětství. Od svých deseti let sháněl dokumentaci, chodil po železničních depech a studoval odbornou literaturu. Koníček ho drží čím dál více. Když sehnal starý parní stroj, dostala práce na vysněné lokomotivě konkrétnější podobu. "Chtěli jsme si něco nechat vyrobit, ale jen kotel by vyšel na 200.000 korun, proto jsme všechno dělali sami," řekl. Ohromnou dřinu si vyžádala trať. Jen na původních 80 metrech ze dvora na louku padlo 15 nákladních aut hlíny a přes 700 koleček kamene na podbití kolejí. "Kolikrát jsem ani nevěděl, jak jsem se dostal do postele," dodal Zdeněk. Letos chce přikoupit další koleje a prodloužit trať. Okruh by měl mít v budoucnu kolem 300 metrů. V areálu by mělo vyrůst i nádraží. Vozový park by měla posílit další parní lokomotiva. Zdeněk chce sehnat buď starý nepotřebný originál, nebo si postavit novou sám, ale podle originálních továrních výkresů. Přes zimu by chtěl zprovoznit i vlastní internetové stránky.

Kdo má zájem, může se kdykoli přijít na soukromou železnici mladého nadšence podívat a povozit se. Když bude mít štěstí, může si vzájemně zamávat a zahoukat se strojvůdcem na trati z Telče do Slavonic, jež vede nedaleko.

autor: čro čb | zdroj: ČTK
Spustit audio