Kraj hodlá elektrizovat trať z Budějovic do Velenic

19. říjen 2005

Jihočeský kraj chce příští rok zahájit elektrizaci trati z Českých Budějovic k rakouské hranici v Českých Velenicích. Na rozjezd prací v úseku, který je jediným mezi Plzní a Vídní, kde dosud jezdí motorové vlaky, nyní kraj požádal stát o 100 milionů korun. Jihočeský hejtman Jan Zahradník dnes novinářům řekl, že projekt je připraven, takže lze zahájit stavbu v příštím roce.

Původně měla stavba začít už letos v září, stát na její zahájení slíbil deset milionů korun. "Tyto peníze ale na tuto stavbu vůbec nebyly přiděleny a celá realizace stavby se odložila," řekl dnes ČTK Jaroslav Pešek, náměstek ředitele Stavební správy Plzeň, spadající pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), která je investorem stavby. Kraj proto nyní zvýšil tlak a jihočeští radní v úterý schválili žádost, jíž se kraj obrací na ministra dopravy, ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty, aby trať mezi Budějovicemi a Velenicemi zařadili do rozpočtu SFDI a stanovili závazné termíny dokončení. "Vnímáme to jako jednu z větví IV. tranzitního koridoru. Bohužel, když jsem si rekapituloval nedávné jednání, neviděl jsem v podkladech, že by se do Jihočeského kraje na stavbu tranzitního koridoru měly dávat nějaké větší peníze," uvedl hejtman Zahradník. Třebaže původně plán SFDI počítal s tím, že příští rok půjde na trať z Budějovic do Velenic 400 milionů korun, nyní v něm tato stavba vůbec zahrnuta není. "Příští rok je zatím čistá stránka. Stát zatím zaplatil jen projektovou dokumentaci, ale na realizaci stavby nedal nic," dodal Pešek. Elektrizace padesátikilometrové trasy z Budějovic do Velenic si vyžádá celkem 1,9 miliardy korun, řekl dnes ČTK Ivan Študlar z generálního ředitelství Českých drah. "V úseku do Budějovic už je vydáno územní rozhodnutí," upřesnil. Poslední elektrický sloup stojí na rakouské straně hranice, při cestě do Čech se nyní musí v Gmündu a v Budějovicích přepřahat na motorové lokomotivy, což trvá v jedné stanici kolem deseti minut.

Elektrizovat potřebuje i trať z Velenic do Veselí nad Lužnicí. Náklady na tento úsek odhadl Študlar na 4,4 miliardy korun, projekt je rovněž připravený. "Obě tratě jsou pro kraj významné," dodal hejtman s tím, že IV. železniční koridor je stejně jako dálnice D3 prioritou Jihočeského kraje.

autor: čro čb | zdroj: ČTK
Spustit audio