Kamiony budou po narušené hrázi Světa jezdit dál

3. prosinec 2003

Těžká doprava z poškozené hráze třeboňského rybníka Svět nezmizí. V územním plánu schválený obchvat není v brzké době realizovatelný, řekl ČTK starosta města Jiří Houdek (KDU-ČSL). Přestože řada obyvatel Třeboně, které kamiony projíždějící městem obtěžují, výstavbu obchvatu podporuje, radnice naopak prosazuje rekonstrukci. Ta by uzpůsobila hráz nákladní dopravě a navíc by jí padly za oběť vzrostlé lípy.

Hráz rybníka, kterou poškodila loňská povodeň, denně zatěžují desítky kamionů. Podle opozičního zastupitele Jana Váni (ODS) radnicí navrhovaná rekonstrukce intenzitu těžké dopravy na hrázi a v centru města ještě zvýší. "A na realizaci obchvatu už nebude mít kromě občanů nikdo zájem," řekl ČTK. Obyvatelé Třeboně si již několik let stěžují na průjezd těžké kamionové dopravy centrem města. V poslední době se však navíc obávají, že kamiony stále více poškozují hráz rybníka Svět, která je dodnes viditelně narušena loňskou povodní. Svou podporu výstavbě obchvatu vyjádřilo proto v petici do této chvíle přes 1300 občanů z celkem zhruba 7000 obyvatel města. S tímto řešením, které by svedlo dopravu mimo hráz i centrum, navíc počítá územní plán, kdežto s přizpůsobením historické hráze těžké dopravě, jak plánuje radnice, nikoliv. Majitelem vozovky je Jihočeský kraj, který by měl případný obchvat financovat. Brzké uvolnění peněz na jeho výstavbu není ale podle starosty v současnosti reálné. "Město se však zbavit hráz těžkého provozu snaží. Omezili jsme povolenou hmotnost projíždějících vozidel na maximálních dvaatřicet tun," argumentoval. Jak však řekl ČTK zaměstnanec přepravní společnosti, hmotnost plně naložených vozů s balenou vodou, které tudy denně jezdí a hráz nejvíce zatěžují, je 35 až 38 tun. "Limit 32 tun tedy hrázi příliš neulehčí," komentoval Váňa. Navíc nikdo z autorů radnicí prosazovaného projektu nezaručil, že po rekonstrukci již bude hráz stabilní, dodal zastupitel.

Rybník Svět se se svojí rozlohou 213 hektarů řadí mezi největší rybníky v zemi. Jeho více než 400 let stará hráz je odborníky považována za technickou kulturní památku. Charakteru lázeňského města by tak podle mnohých spíše vyhovovala úprava hráze na pěší zónu s minimálním provozem.

autor: čro čb | zdroj: ČTK
Spustit audio