Historická lokomotiva opět může na trať

30. září 2004

Nejstarší provozuschopná parní lokomotiva v České republice 25. září poprvé po své renovaci vyjela na trať. Lokomotiva U37.002 z roku 1898 vozila vlaky po úzkokolejné železnici z Jindřichova Hradce. Svou premiérovou oficiální jízdu pro veřejnost uskutečnila u příležitosti oslav Dne železnice. Její oprava trvala podle ředitele Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) Jana Šatavy léta a stála několik milionů korun.

"Lokomotiva je složena ze dvou totálních vraků. Jeden z nich stál kdysi před nádražím v Nymburce v parku a druhý byl objeven na Slovensku," řekl ČTK Šatava. Od příští sezony se bude lokomotiva U37.002 na trati střídat s lokomotivou rumunského původu, kterou lidé z úzkolejky znají již několik let. Den, kdy se jezdí s parními lokomotivami, začíná pro zaměstnance JHMD již ve čtyři hodiny ráno. "Zhruba tři až čtyři hodiny trvá, než se ta lokomotiva dostane na nějaký provozní tlak, tady je nějakých deset až 12 atmosfér," řekl strojvedoucí Jan Hruška. Pak nastoupí strojní četa, která celou lokomotivu zkontroluje a okolo osmé hodiny vyjede lokomotiva ven. Zde se vyzkouší další zařízení, lokomotiva se vyzbrojí uhlím, vyhrabe se popel, dobere voda a tím je "parovka" připravena k jízdě. Jízda s parní lokomotivou podle Hrušky vyžaduje hlubší znalosti profilu trati, na obsluhu prý ale složitější není. Navíc je jízda v ní zážitkem. "V porovnání s motorem je to práce ve dvou, na motoru je člověk sám, je to přece jen zajímavější ježdění na té páře," dodal Hruška. V tuto chvíli mají JHMD dvě provozuschopné parní lokomotivy. Třetí lokomotiva, která patří Národnímu technickému muzeu, je od června odstavena, protože jí prošla lhůta kotelní způsobilosti. "V současné době jednáme s muzeem, zda bude lokomotiva opravena a zůstane tady v provozu, nebo zda se stane součástí expozice v Praze," řekl Šatava.

autor: čro čb | zdroj: ČTK
Spustit audio