Cyklisté v Budějovicích se potýkají s problémy

24. září 2004

I když jsou statisícové České Budějovice svou polohou v rovině ideální pro cyklistickou dopravu, podle průzkumů zde bicykl denně používá jen asi devět až 12 procent obyvatel. Představitelé města i cyklistické veřejnosti se shodují, že stále chybí ucelený systém cyklistických stezek, který by umožňoval bezpečný pohyb cyklistů mezi sídlišti a historickým centrem. Město přitom každý rok vkládá do rozvoje této dopravy 10 milionů korun.

"Radnice je schopna některé věci vyřešit, ale brání jí v tom legislativa. Mnohé otázky je totiž nutné konzultovat s policií a tady naráží na největší problémy. Zákon o provozu na pozemních komunikacích by měl být v září novelizován, a to je pro cyklisty veliká šance. Legislativa totiž pokulhává za obrovským rozvojem cyklistické dopravy po roce 1989," míní středoškolský učitel a mluvčí českobudějovické cyklistické veřejnosti Josef Cepák. Podle náměstkyně českobudějovického primátora Ivany Popelové (ODS) není situace pro cyklisty v centru města nejpříjemnější a radnice se snaží problémy postupně eliminovat. Letos a v příštím roce přibude asi 10 kilometrů nových cyklotras za 18 milionů korun. "Chceme úplně dokončit okruh kolem města, tedy propojit park Na Sadech s ulicemi Biskupská a Stejskalova. V plánu je dokončení rekonstrukce Jirsíkovy ulice, což propojí cyklostezky v centru. Ještě letos instalujeme zrcadla a dopravní značky na některých nepřehledných místech, jako je most u hospodářské komory či Dlouhá lávka," uvedla Popelová.

Kreslíř - humorista Jaroslav Kerles, který usedá na jízdní kolo téměř denně, označuje Budějovice z hlediska možností cyklistické dopravy za "Holandsko Čech". "Ale pro cyklisty se zde zatím udělalo velmi málo, takže většinou jezdí po zakázaných cestách. A já osobně se na bicyklu cítím nejohroženější na pěších zónách," řekl Kerles ČTK. Cepák považuje za nutné při rozšiřování stezek změnit šíři vozovek pro cyklisty, a ne lpět na stanovených třech metrech. Například jízdě cyklistů po chodnících českobudějovického Dlouhého mostu, který město stál 92 milionů korun, brání oproti předpisům o 10 centimetrů nižší zábradlí a autorská práva, vylučující jeho změnu. Přesto tudy cyklisté jezdí. "V jiných evropských zemích je běžné, že cyklisté silnice přejíždějí po přechodech pro chodce. Například v Rakousku může cyklista použít jakýkoli přechod pro chodce, pokud jede rychlostí do 10 kilometrů za hodinu. Přitom běžec se pohybuje i rychleji. V Budějovicích není ani jeden přejezd pro cyklisty, přestože dopravní vyhláška s nimi počítá. Takže cyklista radši použije přechod pro chodce, kde je více chráněn," připomněl Cepák.

Dva z českobudějovických taxikářů, které ČTK oslovila, považují za rozhodující pro bezpečné soužití cyklistů, chodců a motoristů v centru města dodržování předpisů. Na tom jsou podle nich nejhůře cyklisté, protože mnozí z nich jezdí bez ohledu na pravidla a dopravní značky. Cepák v této souvislosti ocenil, že cyklisté nyní v centru jihočeské metropole mohou legálně projíždět jednosměrnými ulicemi i v protisměru a že zmizela některá parkovací místa, která nyní slouží jízdě cyklistů v obou směrech. Přesto považuje legislativu a její uplatňování v praxi za dominantní.

autor: čro čb | zdroj: ČTK
Spustit audio