Budějovice chtějí vrátit koněspřežku do centra města

21. září 2004

České Budějovice připravují oživení části koněspřežní železnice, která v roce 1832 spojila město s rakouským Lincem. Radní vzali na vědomí marketingovou studii a zvolili optimální variantu z pěti navrhovaných. Počítá s oživením historické podoby původní trasy koněspřežky od parku Háječek přes Malši ulicemi Biskupská, Radniční a Česká. Podle náměstka primátora Juraje Thomy (ODS) se město bude na projekt ucházet o finanční podporu kraje i EU.

"Myšlenka oživení koněspřežky na území města existuje již několik let. V roce 2001 byla na základě usnesení rady zpracována studie proveditelnosti projektu Revitalizace objektů koněspřežní dráhy České Budějovice - Gmunden a následně i marketingová studie. Cílem bylo prověřit možnost revitalizace koněspřežky, navrhnout varianty trasy a vytypovat nejvhodnější," uvedl Thoma. Podél trasy koněspřežky by mělo vzniknout nezbytné vybavení jako informační tabule, lavičky, osvětlení a funkční zázemí pro koně a techniku. Vedle svezení by měli mít návštěvníci i možnost navštívit historické objekty na původní trase koněspřežky. Oživená koněspřežka v centru Českých Budějovic podle Thomy prodělala letos od 1. až 3. do května při oslavách vstupu Česka do Evropské unie jakousi neoficiální premiéru. Zájem o její repliku, dlouhou jen asi 200 metrů, byl velký; svezlo se na ní 1500 dospělých a nejméně stejně dětí.

Koněspřežka, jejíž projekt vypracoval František Antonín Gerstner, spojila v roce 1832 České Budějovice s rakouským Lincem. Na prvním, 62 kilometrů dlouhém úseku do Kerschbaumu, byl provoz zahájen v září 1828 a o čtyři roky později se začalo využívat celých 129 kilometrů trati. Čtrnáctihodinovou cestu zdolávali dva koně zapřažení za sebou až do počátku 70. let 19. století, kdy museli ustoupit parním lokomotivám. V Českých Budějovicích koněspřežku připomíná strážní domek v Mánesově ulici, Solní sklad na Piaristickém náměstí a dům U zelené ratolesti v Husově ulici.

autor: čro čb | zdroj: ČTK
Spustit audio