Bechyně má nový most přes Lužnici

25. srpen 2004

Nový ocelový most přes řeku Lužnici od počátku tohoto týdne oficiálně slouží v Bechyni na Táborsku. Investici 22,3 milionu korun uhradil Jihočeský kraji z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury. Vzhledem k dopravním problémům v bechyňské místní části Zářečí byl nový most již od 13. srpna v takzvaném předběžném provozu.

"Oddechli si především obyvatelé Zářečí, protože skončila zhruba šestiměsíční objížďka. Při ní jezdila auta blízko pod okny domů, po nábřeží a hluk, prach a vibrace situaci hrozně komplikovaly," řekl ČTK bechyňský starosta Jaroslav Matějka (SNK). Důvodem náhradní objížďky Zářečím byla souběžná oprava bechyňského velkého mostu. Objízdná trasa vedla po nábřeží a přes provizorně posunuté těleso starého zářečského mostu, které tak po 118 letech existence naposledy sloužilo dopravě.

Oba břehy řeky Lužnice spojoval od konce 19. století ocelový příhradový most. Jeho nosná konstrukce vykazovala v závěru 20. století sníženou nosnost; hlavním důvodem bylo dlouhodobé působení přírodních vlivů spojené s nárůstem intenzity dopravy. Výstavba nového mostu v Bechyni - Zářečí tedy nijak nesouvisela s předloňskými záplavami. Nový most je 46 metrů dlouhý a nese jeden jízdní pruh široký 3,5 metru a oboustranné chodníky šířky 1,3 metru. Prostor pod chodníky slouží pro převedení inženýrských sítí. Při konstrukci nového mostu byly použity zkřížené závěsy umožňující velmi příznivý přenos zatížení do konstrukce mostu, která díky tomu může být subtilnější a lehčí. Toto technické řešení je ojedinělé a v České republice bylo uplatněno poprvé.

autor: čro čb | zdroj: ČTK
Spustit audio