Nepřehledným podmínkám při půjčování vozů by měl být konec

24. říjen 2015

Pět největších společností v Evropě, které půjčují automobily, se zavázalo do konce roku 2015 výrazně zpřehlednit podmínky. Měly by zajistit jednodušší účtování pohonných hmot a pojištění a férovější přístup při řešení škod i větší transparentnost cen.

Autopůjčovny k tomu přimělo opatření Evropské komise a dozorových orgánů zemí EU, které v posledních dvou letech řešily výrazný nárůst počtu stížností na jednání autopůjčoven.

„Pět největších řetězců slíbilo zajistit jasnější a spravedlivější postupy kontroly vozidel a zlepšení postupů při účtování dodatečných poplatků. Spotřebitelům má být umožněno rozporovat jakoukoli škodu před jejím stržením ze zaplacené zálohy či přímo z platební karty,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Jedná se o autopůjčovny Avis-Budget, Enterprise, Europcar, Hertz a Sixt.

Častým problémem bylo podle spotřebitelů jednání autopůjčoven po vrácení vozu. „Společnost naúčtuje spotřebiteli několik set eur za opravu karoserie, kterou on ale podle svých slov nepoškodil. Z toho důvodu doporučujeme vždy nechat zaměstnance autopůjčovny podepsat potvrzení o vrácení vozu v bezvadném stavu. Je také vhodné si vůz nafotit jak při převzetí, tak při předání,“ vysvětluje Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci.

Stížnosti se pojí i s jednáním některých zaměstnanců půjčoven, kteří zákazníkovi nutí předražené dodatečné pojištění, ačkoli ten již pojištění uzavřel při online rezervaci. Smlouvy jsou často v místním jazyce a spotřebitelé je někdy na naléhání anglicky mluvícího pracovníka podepíší, protože potřebují odjet. Autopůjčovny by se tedy měly zaměřit i na jednání svých zaměstnanců a na jazyk smluvních podmínek pro zahraniční zákazníky.

Mezi hlavní zlepšení mají patřit také srozumitelnější informace týkající se online rezervací a možností jejich zrušení, povinných poplatků a volitelných doplňků. Jasnější informace by zákazníci měli dostat také o nejdůležitějších podmínkách pronájmu a požadavcích, včetně záloh placených z karty spotřebitele.

V roce 2013 bylo v EU uzavřeno přes 21 miliónů jednotlivých smluv o pronájmu automobilů.

Čtěte také

autoři: dTEST , Lukáš Zelený
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.