Režisérka Kopáčová a Smysl pro tumor: Jak blízko smrti se musíme ocitnout, abychom se naučili žít?

16. únor 2024

Lada Klokočníková si v rozhlasové kavárně povídala s Terezou Kopáčovou nejen o úspěšném seriálu České televize s názvem Smysl pro tumor, který se natáčel v Hradci Králové, ale také o dalších úspěšných projektech této vynikající režisérky, jako jsou Nevinné lži, Soukromé pasti nebo film Metanol. 

Nedělní večery v mnoha rodinách v poslední době s přehledem ovládl osmidílný seriál České televize Smysl pro tumor režisérky Terezy Kopáčové. Její jméno je už synonymem kvality, poctivé práce i atraktivního přístupu.

Bála jsem se, že diváky odradí téma a ten tumor v názvu. Ale na lepší titul, který by vystihoval to, co jsme natočili, jsme nepřišli.
Tereza Kopáčová, režisérka

Tereza Kopáčová-Vrabelová pochází z Prahy, jejím otcem je dokumentarista Zdeněk Kopáč. Vystudovala obor dokumentární tvorby na FAMU, za studentský snímek Něco z Carmen získala ocenění. Na televizní obrazovky vstoupila jako dokumentaristka, autorka pořadů z cyklu GEN a Cestománie. V roce 2004 měl premiéru její dokument Kristova léta, dámy. Dále se podílela na cyklu Genus a režírovala pořad Krásný ztráty.

Čtěte také

Za úspěšný seriál Ochránce a sérii Případ Roubal získala nominace na České lvy. Za seriál Ochránce si odnesla i cenu Trilobit. Po letech dokumentaristiky a také šéfování společenskému týdeníku Story v roce 2008 nečekaně vtrhla na pole režie hrané tvorby sérií Soukromé pasti. Následovaly Nevinné lži, Jak si nepodělat život, Metanol.

Co titul, to divácký úspěch. Od nového roku Česká televize vysílá seriál Smysl pro tumor, který je pro režisérku Terezu Kopáčovou první adaptací zahraniční předlohy.

Tématem je naděje, s níž je dnes možné vážné diagnóze čelit a přínos, který může pro člověka takový zásadní prožitek mít. Hlavní myšlenkou je, jak blízko smrti se musíme ocitnout, abychom se naučili žít? To je pro samotného hlavního hrdinu seriálu i jeho rodinu obrovská výzva.

„V tomhle případě jsem se hrozně bála, že diváky odradí to téma, odradí je ten tumor v názvu. Ale na lepší název, který by víc vystěhoval či vystihoval to, co jsme natočili, jsme nepřišli. Takže jsem měla strach, že by si lidé mohli říct, v neděli večer bychom se rádi koukali na televizi, ale nechceme si zrovna tímto nějak zatěžkávat sváteční večer nebo vůbec život.“

Diváci seriál přijali, koukají se sice na velmi těžké téma, ale přitom je tam hodně lásky, je to s nadhledem a atraktivní formou zpracované.
Tereza Kopáčová, režisérka

„Proto jsme i dopředu všude říkali, že to není jen temné, je to ze života a napsal to kluk, který to prožil. Takže paradoxně je i v této těžké situaci humor a naděje, spousta lásky je v tom seriálu. Tak jsme to hodně prodávali až téměř jako romantickou komedii, což by byl ale další průšvih, prodávat téma rakoviny jako romantickou komedii.

Čtěte také

„Ale podařilo se to. Naštěstí diváci seriál přijali, koukají se sice na velmi těžké téma a na kluka, který se potká se životem v jeho nejdrsnější rovině, ale přitom je tam hodně lásky a humoru, je to s nadhledem a atraktivní formou zpracované. Belgičani, jejichž verzi jsme si vzali jako předobraz, si to takto dovolili, což může znít jako protimluv, ale není.

„Když pak vidíte výsledek, tak zjistíte, že to jde. My bychom si to možná sami za sebe až tolik netroufli, ale tím, že jsme měli scénář belgické verze, tak jsme vlastně byli šťastní, že se můžeme vydat touto cestou, která to těžké téma udělá pro diváka přijatelným.

Tereza Kopáčová hostem Lady Klokočníkové v rozhlasové kavárně

Jaké to je přijet do Hradce Králové po čase takzvaně "na místo činu" jako host a nikoli jako režisér? Jak dlouhý čas v salonu republiky osmdesátičlenný natáčecí tým prožil? Celý rozhovor Lady Klokočníkové s režisérkou Terezou Kopáčovou si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

Spustit audio

Související