Připomínají černé uhlí s vysokým obsahem vody. NASA ukázala vzácné vzorky získané z planetky Bennu

14. říjen 2023

Novinky a aktuality ze světa vědy a techniky. Nenechte si utéct informace ze všech možných odvětví, které obohatí váš pohled na svět. Přinesou vám poznání i poučení. Sledujeme vesmírné projekty, lékařské výzkumy nebo archeologické objevy.

Čtěte také

NASA ukázala vzorky z planetky Bennu. K Zemi putovaly 1,9 miliardy kilometrůJedná se asi o 250 gramů materiálu, který svým vzhledem připomíná černé uhlí různé velikosti. Zkoumat je v příštích měsících a letech budou stovky vědců v 35 institucích po celém světě. Prvotní analýza ukázala, že jde o vzorky s hojným obsahem vody v podobě hydratovaných jílových minerálů. Ty obsahují uhlík.

Život na Marsu mohou pomoci odhalit anomálie gravitačního pole, tvrdí čeští vědci. Testování možného výskytu specifických uhlovodíků, lidově známých jako ropa, a hledání anomálií gravitačního pole by mohlo vědcům pomoci odpovědět na otázku, zda se na Marsu nacházel život. Aplikací gravitačních aspektů pro zkoumání Marsu se zabývají čeští výzkumníci z Astronomického ústavu Akademie věd ČR.

Čtěte také

Analýza DNA doplnila obraz Přemyslovců na Moravě. Tisíc let staré kosterní ostatky patří olomouckým knížatům. Téměř tisíc let staré kosterní ostatky objevené před pěti lety v Klášterním Hradisku v Olomouci patří Přemyslovcům. Konkrétně zakladateli olomouckého přemyslovského rodu, knížeti Otovi I., jeho vnukovi Otovi III., jejich manželkám a jednomu ze synů. Potvrdila to analýza DNA.

Růst teplot a sucha snižují kvalitu aromatického chmele v EvropěVyšší teploty a stále častější sucha vedou ke snižování výnosu aromatického chmele v tradičních chmelařských oblastech v Evropě. Zároveň se snižuje obsah alfa látek, které určují chuť a hořkost piva. Vyplývá to ze studie, na níž pracovali vědci z brněnského Ústavu výzkumu globální změny AV ČR – CzechGlobe. Podmínky pro pěstování chmele se budou v Evropě měnit nerovnoměrně, uvedl vedoucí výzkumného týmu Martin Možný.

Čtěte také

Téměř polovině známých kvetoucích rostlin hrozí vyhynutí, varují vědci. Pětačtyřiceti procentům známých kvetoucích rostlin na světě hrozí vyhynutí, varují v nové studii vědci z britské Královské botanické zahrady v Kew. Mezi rostlinami ohroženými klimatickou změnou a ztrátou biodiverzity jsou orchideje, některé odrůdy ananasu i mnoho důležitých druhů plodin, píše server BBC. Rostliny jsou základem všech aspektů lidstva, uvedla odbornice botanické zahrady v Kew Matilda Brownová.

Jsi prokletý Bohem YHW – zní text kletby, který se podařilo dekódovat vědcům z malé olověné tabulky nalezené na hoře Ebal na Západním břehu Jordánu. Nápis je o dvě staletí starší než všechny dosud známé hebrejské texty v Izraeli. Text, jenž vědci odhalili, je napsaný protohebrejským písmem, které lze datovat do období asi 1400–1200 př. n. l. Olověný amulet nebylo možné mechanicky otevřít bez jeho fatálního poškození. Experti proto k přečtení textu využili rentgenovou počítačovou tomografii včetně virtuálního narovnání tabulky. Na mezinárodním výzkumu se významně podílel Daniel Vavřík z Ústavu teoretické a aplikované mechaniky AV ČR.

Technický pokrok a poznávání se nedá zastavit. Zvláště v 21. století je vývoj tak překotný, že kdo chvíli stál, už stojí opodál!

autoři: Michal Klokočník , baj