Nejstarší buk v Česku našli vědci v Krušných horách. Z odebraného vývrtu určili stáří přes 470 let

20. leden 2024

Novinky a aktuality ze světa vědy a techniky. Nenechte si utéct informace ze všech možných odvětví, které obohatí váš pohled na svět. Přinesou vám poznání i poučení. Sledujeme vesmírné projekty, lékařské výzkumy nebo archeologické objevy.

Čtěte také

Na přípravě evropské sondy EnVision, která má pomocí optických, spektrálních a radarových přístrojů mapovat povrch a atmosféru Venuše, se budou podílet i čeští vědci. Budou testovat a sestavovat elektronické "srdce" přístroje - kompletní řídicí elektroniku pro trojici spektrometrů. Sonda má podle plánů Evropské kosmické agentury (ESA) k nejbližší planetě Země odstartovat v roce 2031.

V USA se veřejnosti poprvé slavnostně představil experimentální nadzvukový letoun X-59 QueSST, na jehož vývoji a výrobě spolupracovaly americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) a společnost Lockheed Martin. Stroj má podle nich být začátkem nové éry letecké dopravy, v níž se mají na nebe vrátit komerční nadzvukové lety. Letoun X-59 je základem mise NASA Quesst, která se zaměřuje na získání dat, jež by měla pomoci přehodnotit pravidla zakazující komerční nadzvukové lety nad pevninou.

Čtěte také

Vědci z Masarykovy univerzity v Brně se připravují na 20. expedici do Antarktidy. Na stanici Johanna Gregora Mendela na ostrově Jamese Rosse se 24. ledna vydá šestnáctičlenná výprava. Po dva měsíce se její členové budou kromě výzkumu věnovat také testování nových zařízení, přístrojů a vybavení. V plánu mají i natáčení dokumentu o českém antarktickém výzkumu. Menší, osmičlenná skupina vyrazila z České republiky 27. prosince a v prvním lednovém týdnu bezpečně dorazila na základnu CZ*ECO Nelson na Nelsonově ostrově v souostroví Jižní Shetlandy.

Prestižní evropský grant zhruba šest milionů korun na podporu mladých vědců dostala na svůj výzkum jako jediná v Česku vědkyně Hana Polášek - Sedláčková. Její laboratoř se zabývá chybami při replikaci, neboli kopírování DNA, které nastává při každém buněčném dělení. Pokud proces nefunguje správně, vznikají v genetické informaci chyby, a ty mohou vést k onemocněním, jako je rakovina.

Čtěte také

Vědci Technické univerzity v Liberci vyvinuli systém, který dokáže odhalit, jestli prádlo někdo vypral. Speciální úprava štítku na oděvu by mohla pomoci třeba e-shopům a obchodníkům odhalit, jestli prádlo, které zákazník vrací, nosil a pak vypral. Novinka z textilní fakulty je levná, snadno použitelná, ekologická a chrání ji užitný vzor. Vlákna lze na štítky nanášet ručně při finální úpravě oděvu u výrobce.

Vědci z České zemědělské univerzity objevili nejstarší buk v Česku. Nachází se v Krušných horách na svahu Jánského vrchu u Horního Jiřetína a začal růst v 16. století, kdy na českém trůnu seděl první zástupce rodu Habsburků. Nejstarší buk v Česku roste v hospodářském lese, který ale má tzv. smluvní ochranu a je v bezzásahovém režimu. Na první pohled přitom není strom podle vědců nijak nápadný, protože má podobnou velikost jako další, mladší stromy v jeho blízkosti.

Technický pokrok a poznávání se nedá zastavit. Zvláště v 21. století je vývoj tak překotný, že kdo chvíli stál, už stojí opodál!

autoři: Michal Klokočník , baj