Dílo architekta J. Kaplického pro České Budějovice se zřejmě dočká realizace

21. leden 2009
Zblízka

Ještě předtím se podíváme na poslední velké rozpracované dílo architekta Jana Kaplického. To se zřejmě své realizace dočká. Řeč je o rejnokovi, tedy o koncertním a kongresovém centru Antonína Dvořáka, které věhlasný architekt navrhl pro České Budějovice. S touto zakázkou Kaplického oslovila zhruba před rokem Jihočeská společnost přátel hudby. Architekt zakázku přijal a věnoval se jí s veškerou pečlivostí a také odpovědností. No, a už v srpnu loňského roku přivezl model budoucí koncertní síně na českobudějovickou radnici. Hned při prezentaci nazval někdo Kaplického návrh rejnokem. Zblízka teď o něm reportérka Pavla Kuchtová.

Jan KAPLICKÝ, architekt:
No prosím, no tak rejnokem nebo krásnou ženou. No, to je všecko v pořádku. To když začne mít architektura přezdívky, tak je to všecko v pořádku.

Pavla KUCHTOVÁ:
Když jsme se v létě při představování rejnoka zajímali o to, co Jana Kaplického při koncepci budoucí koncertní síně inspirovalo, odpověděl:

Jan KAPLICKÝ, architekt:
No, já myslím, že ten proces byl zvnějšku, ale i z vnitřku. To staveniště je trojúhelníkové, není obklopena ničím a z vnitřku je ta akustika. A potom záleží na tom, co z toho uděláte.

Pavla KUCHTOVÁ:
Právě proto, že budoucí koncertní síň je z venku lesklá a černá, dostala přezdívku rejnok. Uvnitř ale hraje barvami. Vstupní hala je modrá, velký sál pro tisíc lidí bude žlutý, ten menší pro čtyři sta posluchačů oranžový. Jak ale zopakoval Jan Kaplický, nejdůležitější ze všeho je akustika.

Jan KAPLICKÝ, architekt:
Interiér na rozdíl od exteriéru je v podstatě dost barevný, ale to je jedna ze zásad, a je hlavně akustický. Jako technicky řečeno, ty dva sály jsou bedny, který jsou v určitejch proporcí, který jsou ty nejlepší akustický tři na dva a kolem toho se staví ty interiéry. Ty barvy jenom upravují to prostředí, že jo, záleží na kvalitě podlahy a na kvalitě stropů a tak dále, na těch akustických stěnách, a to vytváří to prostředí.

Pavla KUCHTOVÁ:
Díla Jana Kaplického charakterizuje originální tvarosloví. I když nám jeho stavby připadají futuristické, architekt vždycky hledal inspiraci v přírodě. Často v podmořském světě. Nejinak v Českých Budějovicích.

Jan KAPLICKÝ, architekt:
Tady jsou drobné obrázky vod těch lidských těl až do těl živočichů a betonových těl a ponorek a letadel a tak dále. Ty všecky maj jistou organickou formu a tamhle kus skály a tak dále, že jo. Tak to není moc organický, ale ty tvary, proč ne?

Pavla KUCHTOVÁ:
Málokdy se stane, aby odborníci i široká veřejnost tak nadšeně přijali architekturu, byť by se mohla zdát na první pohled kontroverzní. V Českých Budějovicích získal návrh Jana Kaplického ihned morální podporu radnice i kraje. Realizace samotné stavby ale leží na bedrech soukromého investora, Jihočeské společnosti přátel hudby.

Antonín KAZIL, předseda Jihočeské společnosti přátel hudby:
Já osobně můžu slíbit všem, že udělám všechno pro to, aby se ta stavba dokončila za každou cenu.

Pavla KUCHTOVÁ:
Říká její předseda Antonín Kazil. První kroky se snad už podařily. O stavbu za téměř dvě miliardy korun se zajímá silný zahraniční partner.

Antonín KAZIL, předseda Jihočeské společnosti přátel hudby:
Bylo započato s akustickou studií /nesrozumitelné/ pro akustiky, kteří na tom pokračují v Londýně, takže se na tom bude moci pokračovat.

Pavla KUCHTOVÁ:
Rejnok by měl na místě bývalých kasáren vyrůst do roku 2015. Byla by to jediná zrealizovaná stavba Jana Kaplického v České republice. Pro Radiožurnál Pavla Kuchtová, České Budějovice.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: pku
Spustit audio