Baťův kanál na řece Moravě slouží k dopravě už od roku 1938, dnes je to oblíbený cíl turistů

16. říjen 2023

16. října 1934 začala stavba Baťova kanálu na řece Moravě. Dnes je to především cíl turistů, v době svého vzniku ale sloužil k dopravě lignitu do otrokovické elektrárny.

Unikátní, přes 50 km dlouhý Baťův kanál byl vybudovaný v 30. letech minulého století, otevřený byl 2. prosince 1938. O rekreačním využití se tehdy uvažovalo jen okrajově. Vodní cesta měla především sloužit jako zavlažovací a plavební dílo. Firma Baťa, která kanál společně se státem vybudovala, po něm přepravovala uhlí z Ratíškovic, kde měla lignitový důl do elektrárny v Otrokovicích. Plavba tam i zpět trvala deset, často i více hodin.

Během válečného konfliktu Němci na průplavu napáchali několikamilionové škody. Opravy začaly hned po válce. Pak byl ale Baťův kanál, stejně jako jiné soukromé majetky znárodněn a od roku 1961 toto unikátní vodní dílo 30 let chátralo. Nová etapa jeho historie začala v 90. letech minulého století.

Dnes je Baťův kanál významnou technickou památkou a oblíbenou rekreační zónou. Plaví se po něm čluny, výletní lodě nebo hausbóty.

Spustit audio

Související

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.