Luboš Kreč: Ano, internet zadarmo končí

6. květen 2024

Na českém internetu vyvolal velké pozdvižení příspěvek Ivo Lukačoviče, zakladatele a majitele portálu Seznam.cz a jednoho z nejbohatších lidí Česka. Na sociální síti X, na které je v posledních letech hodně aktivní, obsáhle vysvětloval, proč Seznam zavádí novou formu kvazi předplatného a mimo jiné napsal, že „internet zadarmo tak, jak jsme jej znali dřív, končí.“

Přestože padesátiletý byznysmen komunikuje s vnějším světem takřka výhradně prostřednictvím zpráv na síti donedávna známé jako Twitter, dostalo se jeho pojednání mimořádné pozornosti i v klasických médiích a vůbec ve veřejném prostoru.

Čtěte také

Lukačovič přitom nenapsal nic, co by nebylo dávno zřejmé, ostatně i on sám to zmiňuje: internetové služby v Česku i ve světě se už nějakou dobu uzavírají a jiná cesta není.

Když dnes přijde návštěvník na stránky Seznamu a není na něm přihlášený svým uživatelským účtem, musí si vybrat – buď zaplatí 79 korun a bude moct číst či vyhledávat, aniž by o něm server sbíral jakákoli data, nebo se o své údaje podělí a pak neplatí nic. V minulosti šlo brouzdat Seznamem a při tom o sobě sdílet jen minimum informací.

Platíme vlastními údaji

Jde o přípravu na konec takzvaných cookies třetích stran, tedy mini programů, které ve vašem prohlížeči špehují, kam na internetu chodíte, a podle toho vám pak weby jako Seznam mohou zobrazovat třeba personalizovanou reklamu.

Čtěte také

Jenže cookies to už mají spočítané, Google je ve svém dominantním prohlížeči Chrome plánuje zcela vypnout a na omezení sběru osobních dat dlouhodobě tlačí úřady v Evropě i v Americe.

Takže to, co nyní udělal Seznam, není žádná novinka. Lukačovič přiznává, že se inspirovali v Německu nebo u skupiny Meta, která něco podobného přichystala pro uživatele Facebooku a Instagramu. Další hráči se přidávají nebo přidávat budou. A nelze se tomu divit – klíč v jakémkoli byznysu je znát dobře svého zákazníka. To platí na internetu i ve večerce na rohu. Když obchodník ví, komu prodává, snáz mu ušije nabídku na míru, u níž je větší šance, že bude úspěšná.

Luboš Kreč, CzechCrunch

Ostatně pohyb po internetu už dávno nebyl zadarmo, drtivá většina z nás na něm bezmyšlenkovitě odklikávala otravné lišty s GDPR upozorněním, ledaskde jsme nalogovaní dlouhodobě. A tam všude jsme platili našimi vlastními údaji. Zároveň je už dlouho patrný i trend zpoplatňování v podstatě jakéhokoliv obsahu, protože jeho výroba je drahá a jen reklama ho prostě nezaplatí.

Takže je fér si říct, že doba internetu zdarma, jak jsme jej chápali dřív, nekončí, protože skončila už dávno. Spíš teď nastává doba, kdy bude používání internetu zase o něco dražší. I proto, že na něm žijeme čím dál větší část našich životů. 

Autor je zástupce šéfredaktora serveru CzechCrunch

autor: Luboš Kreč
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.