Chyba většinou nastává mezi řídicí pákou a sedačkou, říká bývalý stíhací pilot Jiří Zábranský

24. únor 2024

Brigádní generál Jiří Zábranský byl stíhacím pilotem, šéfoval českobudějovickému vojenskému letišti a působil i v zahraničí. Říká, že jeho životní cesta dostala jasný směr už v rodných Strakonicích. „Nahoře nad hradem je takový plácek, kterému se říká luftplácek, tedy strakonické letiště. Tam jsem poprvé přičichl ke vzduchu, luftu, jak se říká tady na jihu, a od toho se všechno odvíjelo,“ vysvětluje.

Jiří Zábranský studoval v Brně na tehdejší vojenské akademii. „Tam byl otevřen obor, který spojoval strojařinu a letecký výcvik. Studium nebylo jednoduché, ale to létání byla taková meta, světlo na konci tunelu, to člověk furt cítil a chtěl,“ vzpomíná.

Po studiích se vrátil do jižních Čech, nastoupil k protivzdušné obraně státu v Českých Budějovicích. „Přišel jsem ze školy s tím, že už jsem byl přeškolený na MiG-21 verze F, ale nalétaných hodin jsem měl minimum, takže jsem postupně procházel výcvikem. Po třech a půl letech jsem se stal pilotem první třídy,“ líčí.

Jiří Zábranský v kokpitu stíhačky

V části své profesní kariéry byl Jiří Zábranský i šéfem českobudějovického vojenského letiště. V této funkci zažil období po revoluci, kdy místním lidem spíše vadilo, že jim nad hlavami létají stíhačky. „Nikdo se nás nezastal, takže jsem musel jezdit po různých shromážděních a vysvětlovat, že jestli lidé chtějí, aby to tu bylo zabezpečeno, tak to dělat musíme. Musel jsem najít strategii, jak lidi přesvědčit, a letiště tu zůstalo dodnes, i když už není vojenské,“ komentuje.

Mnoho lidí si dodnes pamatuje událost z roku 1998, kdy se nad českobudějovickým sídlištěm srazily dvě stíhačky. „Já jsem to vnímal o to víc, že jsem byl v ten okamžik šéfem vyšetřovací komise, která to dostala na triko, a hlavně se to stalo kousek od místa, kde bydlela rodina, kousek od školy, kterou navštěvovali mí potomci,“ říká Jiří Zábranský.

Podle svých slov se staral o to, aby byla nehoda patřičně vyšetřena. „Využívali jsme mnoho záznamových zařízení, řešili, k jakým poškozením došlo na zemi a tak dále. Dodnes mi někteří lidé vyčítají, že jsem se těch chlapců nezastal, ale já jsem tam neseděl, jen oni vědí, jak přesně to bylo. Všechno nasvědčuje tomu, že někde nastala chyba, a chyba většinou nastává mezi řídicí pákou a sedačkou,“ dodává.

Brigádní generál Jiří Zábranský pracovně působil také v Americe a jižním Německu. Dnes je ve výslužbě a občas létá pro radost jako sportovní pilot. Zajímá se o historii, studuje univerzitu třetího věku a věnuje se samozřejmě rodině. „Jak vnoučata postupně nabývají vyššího věku, chtěl bych je ještě v letadle svézt. Aby si k tomu také čuchli,“ uzavírá.

Celý rozhovor s brigádním generálem Jiřím Zábranským si poslechněte v cyklu Jihočeši.

Spustit audio

Související