Zkoušení Jihočeské odysey byla divočina, vzpomíná režisér Štěpán Gajdoš na plavbu mýtickou krajinou
Ještě mu není ani třicet a už má za sebou režírování představení v Národním divadle, také celosvětovou kouzelnickou online show nebo psaní scénáře pro legendární seriál Pat a Mat. Štěpán Gajdoš na podzim zahájí svou třetí sezónu v pozici kmenového režiséra Malého divadla v Českých Budějovicích. Jednou z prvních inscenací, na které se souborem pracoval, byla Jihočeská odysea.
Znáte ten pocit, když zažijete představení, které je natolik zvláštní, netradiční a specifické, že se ptáte, zda je to vůbec ještě divadlo? Režisér Štěpán Gajdoš takové unikátní projekty přímo vyhledává. Například na podzim roku 2023 připravil pro činohru Národního divadla v Praze metaforickou třídenní performanci Nová scéna sobě aneb Kostička ke kostičce. Hlavním cílem bylo postavit model Nové scény z kostiček LEGO, a poukázat tak na nutnost rekonstrukce scény.
Když takřka ve stejné době přišel do Českých Budějovic jako kmenový režisér Malého divadla, nebylo pochyb, že na jihu Čech vznikne další unikátní a neotřelý projekt. Tím se stala Jihočeská odysea. Dobrodružná plavba parníkem mýtickou krajinou, která do té doby neměla obdoby. Odehrávala se totiž nejen na samotném parníku, ale i na ostatních lodích, na březích, ve skalách či vodách, a to prakticky v délce téměř dvaceti říčních kilometrů Vltavy.
„Zkoušení byla divočina. Měli jsme ale výhodu, že jsme na tom mohli intenzivně pracovat hned ve třech lidech, spolu s Petrem Haškem a Davidem Košťákem, takže jsme si tu práci mohli lépe rozložit. Navíc to byla kombinace divadla a takzvaného audiowalku, kdy diváci ve sluchátkách poslouchali příběh Odysseovy cesty,“ vzpomíná Štěpán Gajdoš.
S nápadem přišlo bývalé vedení Malého divadla v čele s Petrem Haškem. Podle Štěpána Gajdoše se antické téma vysloveně nabízelo. „Diváci se na parníku symbolicky vraceli z antické války domů. Během přípravy jsme si museli hodně projíždět tu říční trasu a zjišťovali jsme, co nám nabídnou různá místa. Já jsem třeba díky tomu poznal okolí opravdu do posledního klacíku, protože u Vltavy jsme tehdy trávili hodně času,“ odhaluje vznik neobvyklé inscenace.
A jak složité bylo psát scénář seriálu Pat a Mat? Celý rozhovor se Štěpánem Gajdošem si poslechněte v přehrávači výše.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.