Žertoval s mozkem diváka. Na Hluboké vystavují optické umění Victora Vasarelyho

3. červenec 2017

Jednoho ze zakladatelů optického umění neboli op-artu připomíná Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou. Připravila retrospektivu maďarského rodáka Victora Vasarelyho. Na výstavě jsou k vidění dvě doposud nevystavené práce i raná černobílá tapiserie Zebra.

Expozice představuje nejvýznamnější díla Victora Vasarelyho a je unikátní i počtem obrazů a plastik, jež žádná z předchozích výstav neměla. Vůbec poprvé jsou navíc v Čechách díla zapůjčená z Fondation Vasarely ve francouzském městě Aix-en-Provence. „Je tu přes osmdesát děl, objekty, práce na papíře i tapiserie,“ říká ředitel galerie Aleš Seifert.

Muzeum Olomouc zapůjčilo soubor 33 sítotisků, další díla pochází z umělcova muzea v Maďarsku. Patří k nim i rozměrná tapiserie Maamor, čtverec o straně 2,7 metru, nebo naopak nejmenší tapiserie Zebra. „Tapiserie jsou největší lákadlem a zároveň všechny nesou ten fantastický punc královské manufaktury, která už více než 600 let pracuje na nejzásadnějších tapiseriích ve světě,“ dodává Aleš Seifert.

O významu výstavy vypovídá i skutečnost, že slavnostní vernisáž přijel zahájit vnuk Victora Vasarelyho a prezident Fondation Vasarely Pierre. „Myslím, že je to velmi vydařená obsáhlá výstava. Zahrnuje díla od 30. do 80. let. Dědečkovi by se určitě velmi líbila, je dobře připravená a didakticky vedená,“ řekl.

„Dědeček byl ikonou op-artu, ale zároveň zůstal velmi skromným člověkem.“

Podle jeho slov byl Victor Vasarely ikonou op-artu, ale zároveň zůstal velice skromným člověkem. „Jeho odkazu si velmi vážím. Snažil se svými obrazy zažertovat si s mozkem diváka, jeho umění dokázalo ošálit,“ dodal vnuk.

Podle kurátorky výstavy Giny Renotière osloví jednoduchost geometrických tvarů, s nimiž Vasarely pracoval, i dnešního diváka. „Jelikož studoval lékařskou fakultu, byl velice dobře obeznámen s fyzikou, optikou, tím, jakým způsobem se dá pracovat na určitém klamu, a to použitím barev, kontrastu nebo určitého zakřivení. Využil to velice dobře,“ připomněla.

„V době, kdy ještě neexistovaly počítače, sám rukou vytvářel díla, které na nás působí naprosto nadčasově. Klenou se do prostoru, ačkoli jsou dvojrozměrné. To dílo si s námi krásně hraje. Hraje si s tvarem, pohybem, s hloubkou a určitým pocitem pohybu, který tam není, ale my ho vnímáme,“ doplnila.

Výstava, která připomíná 20. výročí smrti Victora Vasarelyho potrvá v Alšově jihočeské galerii v Hluboké nad Vltavou do 1. října.

Optické umění Victora Vasarelyho vystavuje Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou

Více o ojedinělé výstavě děl Victora Vasarelyho se dozvíte v kulturním magazínu Kavárna. Dále vás zavedeme za Járou Cimrmanem do Vodárenské věže, nabídneme recenzi na Boříkovy ohníčkové lapálie ze 70. let a připomeneme festival Okolo Třeboně.
Celý pořad si poslechněte zde.

autor: Vendula Kostohryzová
Spustit audio