Zboží v Česku zdražuje o desítky procent. Bazarům to ale nenahrává, i tam pociťují odliv zákazníků

2. srpen 2022 11:52

Pro někoho vášeň a zábava, pro jiného způsob, jak ušetřit. Češi nakupují v bazarech oblečení, nádobí, nábytek, starožitnosti, různé domácí vybavení. Důsledky zdražování ale dopadají i na majitele těchto obchodů.

Pravidelnou zákaznicí bazaru ve Strakonicích je paní Irma. „Nakupuji sklo, protože mám kavárnu a mám ráda originální kousky. Domů pak kupuji dřevěné věci, protože bydlíme v přírodě a tam se to hodí. Fakt tu nakupuji hodně,“ říká.

Majitel bazaru František Bartoš už se v oboru pohybuje přes dvacet let a jeho bazar má po Strakonicích několik prodejen. „Trend bazarového nábytku je jinde než dříve. Hlavní zdroj příjmů už je dneska z toho, že nabízíme nepoužitý nábytek z výstav,“ připomíná.

Tržby má nižší zhruba o třicet procent. „Zdražuje se všude a lidé samozřejmě koukají, kde by ušetřili, což by mělo být pro nás dobře, ale i u nás tržby klesají. Chodí k nám už i lidé, na kterých je vidět, že na tom nejsou až tak špatně, ale také už se snaží šetřit, protože mají obavy, co bude. Máme těchto lidí v prodejnách víc a víc,“ popisuje.

Čtěte také

K tomu se zvyšují i vstupní náklady, například doprava z německých skladů. „Když jsem včera byl objednávat kamion na dopravu toho nepoužitého nábytku, vyšla jedna cesta asi o šest tisíc dráž než dřív. To jsou náklady, které se projevují denně, protože nábytek denně rozvážíme,“ uvádí František Bartoš.

Úbytek zákazníků pozoruje i strakonický Origo bazar. „Zákazníky je možné rozdělit do tří skupin. Lidí, kteří chodili opravdu pro funkční věci, nábytek, hodně ubylo, podle mě se teď bojí a nemají peníze. Potom jsou lidé, kterých se to tolik nedotklo, ti kupují drobnosti a vychytávky, kterých teď prodáváme nejvíc. Třetí skupina jsou lidé, kteří mají dost peněz a hledají takové ty starožitnější věci, těch je nejméně,“ líčí prodavačka Martina Šimůnková.

Horší odbyt ale komplikuje i další prodej. „Teď je taková patová situace v tom, že velké věci se neprodávají, takže my nemáme kam dávat nové. A vzhledem k tomu, že tu nejsou nové věci, tak sem nechodí lidi, protože tu nevidí nic nového,“ vysvětluje prodavačka. Celkem v Origo bazaru klesly prodeje zhruba o třetinu.

Spustit audio

Související