Za parkování na Pražském předměstí zaplatí lidé 400 nebo 500 ročně. Pokud tu mají trvalé bydliště

Parkování v Českých Budějovicích
Parkování v Českých Budějovicích
Minulý týden odsouhlasili českobudějovičtí radní nový ceník parkování, který bude platit od září letošního roku. V některých lokalitách bude stání několikanásobně dražší než dosud. Nezmění se ale jenom ceny.

Na Pražském předměstí má být od 1. září zóna placeného stání. Obyvatelé oblasti mezi Pražskou, Rudolfovskou a Nádražní zaplatí za svá auta v ulicích 400 nebo 500 korun ročně, pokud tady mají trvalé bydliště. Ti, kdo tu podnikají nebo jim patří dům, zaplatí mnohem víc. A ten, kdo tu nežije, prostě v ulicích volně nezaparkuje.

Čím blíže k centru, tím bude parkování dražší. „Je to finanční zásah a stejně nevím, jestli to skutečně zajistí, že tu zaparkuji. My jsme firma, máme víc aut, takže to bude velký zásah. A stejně si myslím, že tu bude furt plno,“ říká jeden z řidičů.

Nový ceník a systém parkování odsouhlasili českobudějovičtí radní minulé pondělí. Podrobné informace se mají objevit na webu města po podpisu primátora. Termín 1. září nemusí být definitivní, k posunu může dojít kvůli výběrovým řízením. To se týká i vyhodnocování a vůbec prvního roku změn.

Zóny placeného stání v Českých Budějovicích od září 2017

Ceny parkovacích karet

Ceny parkovacích karet od září 2017 v Českých Budějovicích

„Chceme nechat takový volnější režim, aby si to lidé osahali, a ty zkušenosti budeme sbírat ještě celý rok. Může se stát, že jsme třeba navrhli někde stání, které bude nevhodné, nebo sami lidé ještě přijdou s nějakými návrhy na stání. Chceme tomu nechat čas, opravdu bude docházet ke změnám. Mohou se změnit i ceny. Pokud se ukáže, že je tam více volných míst, mohou se ceny snížit, skutečně to není proto, aby se na tom vydělávalo,“ komentuje náměstek primátora pro dopravu František Konečný.

Co se týče dopravy, Budějovice se podle něj od ostatních krajských měst v některých zásadních věcech liší. „Mají poloviční výměru, pouze 55 kilometrů čtverečních, máme nejvyšší stupeň motorizace v celé republice a máme mnoho satelitů kolem města, ze kterých denně dojíždí 25 až 30 tisíc lidí. To jsou věci, které těžko změníme. Jedinou možností je dobudování sítě a záchytných parkovišť,“ připomíná.

První záchytné parkoviště by mělo být hotové na podzim, a to v Jírovcově ulici, na severním příjezdu do města od sjezdu z dálnice u Úsilného. „V první fázi tam bude 250 míst, v další celkem až 500 míst. Pokud by bylo třeba další navýšení, je možné tam do budoucna vybudovat parkovací dům,“ upřesňuje náměstek.

 Pražský dopravní podnik představil elektrobus

Z tohoto parkoviště mají jezdit minielektrobusy do centra města, na nádraží, k nemocnici a podobně. „To, co v Praze funguje díky metru, tady zajistí minielektrobusy,“ dodává František Konečný. Dalším krokem podle něj musí být vybudování parkovacího domu u sportovní haly na jižním příjezdu do města.

Minulý týden se podrobnosti o novém systému placeného parkování dozvěděli i opoziční zastupitelé, mezi nimi Ivo Moravec. „Vzpomínám si, že když jsme vedli debaty, kolik by mělo stát parkování pro člověka, který v dané zóně bydlí a potřebuje tam samozřejmě nějak normálně zaparkovat bez toho, aby kroužil po okolí, mluvili jsme o ceně opravdu symbolické - 100 až 200 korun. Teď v tom ceníku je 400 a 500 korun. Nedokáži říct, jestli je to hodně nebo málo. Je skutečně ještě málo času na to, abych celý ten systém zhodnotil,“ reagoval.

Ačkoli termín zavedení změn už se uvádí, parkoviště v Jírovcově ulici ještě není hotové. Město zatím nemá elektrobusy, ještě nestojí ani nové parkovací automaty. A oficiální podrobné informace z radnice mezi obyvatele také ještě nedorazily.