Výstava v Krumlově připomíná Joana Brehmse, otce prvního otáčka

25. září 2018
Otáčivé hlediště v zámecké zahradě v Českém Krumlově

Osobnost scénografa Joana Brehmse představuje výstava v českokrumlovských klášterech. Brehms působil po válce v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích, pro které navrhl před 60 lety první otáčivé hlediště.

Výstava ukazuje scénické návrhy, modely, ale i autorovu volnou tvorbu. Národní muzeum společně se správci pozůstalosti připravilo průřez dílem umělce, který se zdaleka neomezoval jen na scénografii.

„Asi většina lidí si spojuje Joana Brehmse s projektem otáčivého hlediště v Českém Krumlově, ale my jsme chtěli ukázat, že to byla osoba skutečně renesančních parametrů. Nebyl to jenom divadelní architekt a scénograf, ale věnoval se i malování nebo grafice, takže jsme ho chtěli ukázat v tom nejširším slova smyslu,“ říká kurátor Vojtěch Poláček z Národního muzea v Praze.

Navíc se podle něj jedná o osobnost nejen regionálního, ale evropského významu. „Předtím než přišel do Československa, působil v řadě divadel na území dnešního Lotyšska, Polska, Německa,“ vysvětluje.

Poprvé prý přijel do Krumlova na kole

Výstava byla už v loňském roce na dvou místech v Rize, ale v Českém Krumlově nabízí něco navíc. „Tam byly většinou pouze kopie, tady návštěvníci mohou vidět originály scénických návrhů. Zároveň tu jsou některé nové předměty, například Brehmsovo jízdní kolo. Existuje taková historka, že poprvé přijel sem do Krumlova právě na kole,“ usmívá se Vojtěch Poláček.

Většina předmětů pochází z rodinného archivu, o který se stará Brehmsův nevlastní syn Michal Tůma s manželkou Danou Vitáskovou v Benešově nad Černou. „Tam měl Brehms ke konci života ateliér. Jsou tam skutečně tisíce materiálů k jeho inscenacím. K tomu jsme použili materiály z archivu jeho přátel v Lotyšsku a některé exponáty zapůjčilo také Jihočeské divadlo,“ doplňuje kurátor.

Hlediště, které se točí rychlostí až 11 km/h, láká. Každé léto prodají 56 tisíc vstupenek

Otáčivé hlediště v Českém Krumlově funguje od roku 1958. Na snímku zkouška představení Ztracený svět

Už 60 let se v zahradě státního hradu a zámku v Českém Krumlově točí otáčivé hlediště. V roce 1958 ho projektoval architekt a scénograf Joan Brems. Hlediště je zasazené do okolní přírody a díky obousměrnému otáčení kolem své osy umožňuje divákům vnímat děj panoramaticky.

Podle Michala Tůmy Joan Brehms nikdy nic nevyhazoval, takže se dochovaly výtvarné návrhy k inscenacím, modely, fotodokumentace, osobní a profesní korespondence i diáře.

Dana Vitásková přiznává, že probírání se archivem přineslo mnohá překvapení. „Bylo to obrovské lidské dobrodružství, odkrylo nám to jeho vnitřní život, který nijak zvlášť nedával najevo. On se nikdy moc nedíval dozadu, ale díval se vždycky dopředu,“ vzpomíná.

V českokrumlovských klášterech zůstane výstava věnovaná Joanu Brehmsovi do konce září. Pak se přestěhuje do Jihočeského divadla, aby připomínala divákům všestrannou osobnost člověka spjatého po celý svůj profesní život s touto scénou.

Spustit audio

Související