V jižních Čechách byly vždy dobré folkové zpěvačky, myslí si hudební kritik Jiří Černý

3. duben 2017

Hudební publicista a kritik Jiří Černý již od 50. let píše články, vydává knihy a jeho nezaměnitelný hlas je slyšet na rozhlasových vlnách. Nedávno oslavil 81. narozeniny a se svými pořady stále jezdí po českých městech. Pravidelnou zastávku má také v Jihočeské vědecké knihovně v Českých Budějovicích.

Během deseti měsíců v roce uvede Jiří Černý kolem 120 až 140 poslechových pořadů po celé republice. Jeho Škoda Octavia prý na tachometru ukazuje 404 tisíc najetých kilometrů. „Tyto pořady dělám od září 1971, kdy mě vyhodili z rozhlasu a mně strašně chybělo, že jsem o hudbě jenom psal a nemohl jsem ji pouštět. Tak jsem si vymyslel tento způsob pořadů a baví mě to doteď,“ říká.

Málokdo ví, že kořeny Jiřího Černého sahají na jih Čech. Jeho předci pocházejí z Písecka. „Můj tatínek se narodil v Olešné, ale tam byl jen krátce, pak bydlel celé dětství v Jehnědnu. Jeho táta, můj dědeček, kterého jsem nikdy nepoznal, se živil jako vorař. Plavali s vory od Písku až do Prahy a pak chodili zpátky pěšky bosí, aby nezničili boty, protože byli chudí,“ vzpomíná.

Jeho dědeček Ignác Krejčí je pohřben v Chřeštovicích u Albrechtic nad Vltavou. „To je ten kostelík svatého Jana Křtitele, kde končí také film Stříbrný vítr. Já si myslím, že to je nejkrásnější vesnický hřbitov, co znám. Když jedu trochu tím směrem, tak tam vždycky zajedu,“ dodává.

Pokud je řeč o jižních Čechách, Jiřímu Černému se vybaví několik jmen, která si v minulosti získala jeho pověstnou pozornost a za kterými se vždy rád vracel. „Zpívala tady v opeře sopranistka Věra Srnková, pak jsem obdivoval Stanislavu Součkovou, která samozřejmě měla zpívat v Národním divadle, ale shodou okolností se tam nikdy nedostala. Po ní jsem jakoby zdědil vztah k jejímu manželovi, režisérovi Jaroslavu Ryšavému, a jejich syn Pavel Ryšavý mi dělá internetové stránky. Kromě toho tady ještě znám řadu zpěváků, ale především to všechno začal Pavel Žalman Lohonka, který mě sem začátkem 80. let pozval,“ vzpomíná.

Autor nekonečného seznamu článků, mnoha knih a moderátor rozhlasových pořadů dodává, že jihočeský region ve vztahu k hudbě disponuje jednou pozoruhodnou výsadou. „Obecně se dá říct, že tady vždycky byly dobré folkové zpěvačky, ať už kolem toho Žalmana nebo ve skupině Sem tam a jinde. Nevím, čím to je, ale těm ženským hlasům se tady vždycky dařilo,“ myslí si.

Do jihočeské metropole přijede Jiří Černý se svou Antidiskotékou znovu 30. května. V posluchárně Jihočeské vědecké knihovny tentokrát uvede pořad věnovaný zpěvačce Evě Olmerové.

Rozhovor s Jiřím Černým přinesl kulturní magazín Kavárna. Dále se v něm dozvíte, jaké bylo předávání jihočeských Thálií a že hudební skupina z Blatenska Křečový žíly hraje i básní, navíc navštívíte českobudějovický Dům umění, který představuje díla Adrieny Šimotové.
Celý pořad si poslechněte zde.

autoři: Andrea Poláková , mvo