V Hranicích se chlubí unikátní technickou památkou. Trojicí historických železničních viaduktů

13. leden 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Historické viadukty v Hranicích na Přerovsku

V naší zemi kromě Hranic na Přerovsku nenajdete město, které se může pochlubit hned třemi historickými železničními viadukty. Technická památka se nachází na okraji města, u frekventované trati směřující na Ostravu a do Polska. Stavěli je postupně. První vznikl v polovině 19. století, poslední dokončili mezi světovými válkami.

Hranické viadukty tvoří tři samostatné železniční mosty. Jsou situovány na hlavní trati bývalé Severní dráhy císaře Ferdinanda, před vjezdem do železniční stanice Hranice na Moravě ve směru od Přerova. Liší se materiálem, použitou stavební technologií a každý z nich píše svoji vlastní historii.

Jako první postavili v roce 1846 cihlový viadukt, který byl součástí Severní dráhy císaře Ferdinanda, první trasy spojující Vídeň s polskou Haličí. Materiál naváželi z blízkého okolí, spodní část je vystavěna z hranického vápence. Most je dlouhý 448,5 metru, celkem má 32 půlkruhových kleneb o tloušťce 0,79 metru. Stavba to byla náročná, sloupy se několikrát zřítily, o život kvůli tomu přišly desítky dělníků.

Kamenný viadukt stavěli v letech 1870 až 1872 při zdvojování trati. Na první pohled je téměř kopií svého cihlového prvorozeného bratra. Jen krajní klenby jsou menší, viadukt je také zhruba o dvacet metrů kratší. Oba mosty se přitom dotýkají v místech sdružených pilířů, jinak je mezi nimi dvou a půlmetrová mezera překrytá betonovými deskami.

Třetí, 434,5 metru dlouhý dvoukolejný betonový viadukt vede rovnoběžně se staršími mosty. Jeho stavba začala roku 1910, mocnářství se připravovalo na válku a potřebovalo zvýšit kapacitu železnice. Na stavbě pracovali ruští a italští zajatci. Existuje zápis, že roku 1918 Italové mezi prvními blahopřáli vedení Hranic k vyhlášení samostatného Československa. Práce téhož roku zastavili, hotové pilíře zakonzervovali. Stavba viaduktu pokračovala až před druhou světovou válkou a skončila roku 1939.

Při modernizaci tratě Přerov - Hranice na II. tranzitním železničním koridoru prošel betonový most sanací. Došlo k zpevnění kleneb, potrhaných pilířů a ke zvýšení nosnosti jejich základů.

autor: zem
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová