V Budějovicích zloději nejvíc kradou kola u plovárny i přímo před radnicí

Parkování kol v Českých Budějovicích. Stojan před radnicí umožňuje uzamknout kolo za rám, což je podle cyklokoordinátora nejvhodnější
Parkování kol v Českých Budějovicích. Stojan před radnicí umožňuje uzamknout kolo za rám, což je podle cyklokoordinátora nejvhodnější

Je bezpečné nechávat v ulicích Budějovic jízdní kolo? A jaký zámek znamená pro zloděje nejmenší překážku? Na tyto otázky pomůže odpovědět internetová mapa krádeží kol, kterou zhruba před rokem spustilo občanské sdružení CykloBudějovice.

Na webu www.ukradenekolo.cz shromažďuje statistiku kol odcizených na veřejných prostranstvích. „S nápadem přišla naše kamarádka a my jsme rychle spustili takovou jednoduchou aplikaci. Když vám ukradnou kolo, vyplníte na stránkách formulář, kde uvedete místo, čas krádeže, o jak staré kolo se jednalo a jak bylo zamčené,“ popisuje Lukáš Bajt ze sdružení CykloBudějovice, který působí také jako městský cyklokoordinátor.

Mapa má podle jeho slov smysl jako doplňující informace k policejním statistikám, protože mnoho lidí, kteří přijdou o starší kolo, krádež ani nenahlásí. Do mapy je navíc možné zanášet údaje z celé republiky, nejen z Budějovic.

Parkování kol v Českých Budějovicích. Tento typ stojanu je podle cyklokoordinátora nevhodný

Lidé už na webu zaznamenali asi 170 krádeží kol. Dá se tak i vypozorovat, které lokality ve městě jsou nejrizikovější. „Nejčastěji se krade v centru, což je logické, protože tu parkuje nejvíce kol. Zaznamenány máme krádeže hlavně u plovárny, u kulturního domu Slavie a přímo před radnicí na náměstí. Dále ještě v Dukelské ulici před pedagogickou fakultou a v kampusu univerzity ve Čtyřech Dvorech,“ vyjmenovává Lukáš Bajt.

Zájemci si na www.ukradenekolo.cz mohou prohlédnout podrobnou statistiku. Dozví se například, že kola nejčastěji mizí v nočních hodinách a také že si zloději většinou vyberou ta, která jsou zamčena obyčejným lankovým zámkem.

„Myslím, že to lidé hodně podceňují. Kupují si levné zámky a pak se diví, že jim kolo ukradli. Přitom lankový zámek dokáže zloděj přeštípnout během pár vteřin, takže bych určitě doporučil do zámku investovat,“ zdůrazňuje Lukáš Bajt.

Lukáš Bajt ze sdružení CykloBudějovice jezdí na kole, které se dá složit a vzít s sebou například do kanceláře nebo kavárny

Kromě zámku je ale také důležité, kam a jak kolo zamykáte. „Rozhodně doporučuji zamknout k nějakému pevnému předmětu a tak, aby byl zamčený rám. Často vidím, že cyklisté zamykají ve stojanu jen přední kolo, ale pak není pro zloděje nic jednoduššího, než to přední kolo odmontovat,“ říká Lukáš Bajt. Také je podle něj vždy lepší nechávat bicykl na viditelném místě.

On sám na zloděje vyzrál. Jezdí totiž na kole, které se dá během deseti vteřin složit a vzít s sebou například do kanceláře nebo kavárny. „Na nákupy ale jezdím na svém druhém městském kole, protože si neumím představit, že bych chodil se složeným kolem po obchodě,“ dodává s úsměvem.

I Lukáš Bajt se několikrát stal obětí zloděje kol. Jednou mu ukradli kolo ze sklepa a dvakrát z kolostavu před školou. „A ještě jednou to bylo těsné. Byl jsem v obchodě u Černé věže a když jsem po pěti minutách vyšel ven, našel jsem zámek na svém kole rozříznutý tak, že zbývalo poslední lanko. To byla ta chvíle, kdy jsem si uvědomil, že do zámku má smysl investovat,“ vzpomíná.

Ze statistiky na ukradenekolo.cz (k 30. červnu 2015)
Nejoblíbenějším cílem zlodějů je starší kolo, krade se většinou v nočních hodinách nebo večer.
Nejvíce ukradených kol (42%) bylo zamčeno lankovým zámkem.
Zloději si nejčastěji odnáší celé kolo (96%).

Největším problémem v Budějovicích je podle cyklokoordinátora nedostatek parkovacích míst pro kola. „Už loni jsme se snažili, aby do rozpočtu šly peníze na kolostavy, ale nakonec to bylo mnohem méně, než jsme chtěli, a pořídilo se jen asi osm nových stojanů. Fungují například u divadla na nábřeží. Ve městě jsou ale potřeba desítky až stovky míst,“ připomněl.

Myslí si, že problém s parkováním je prakticky po celém centru města. Někde totiž sice stojany jsou, ale často ve špatném stavu nebo se jedná o nevhodný typ, který umožňuje zamknout bicykl jen za přední kolo. Více kolostavů by sdružení CykloBudějovice rádo vidělo u všech veřejných institucí, zdravotnických zařízení nebo vlakového nádraží.

Parkování kol v Českých Budějovicích. V Dukelské ulici chybí stojany

Před nedávnem se dokonce mluvilo o tom, že by u nádraží mohla vyrůst parkovací věž pro kola. Tento plán ale není podle Lukáše Bajta aktuální. „Udělali jsme anketu a lidé nám potvrdili náš názor, že je potřeba nejprve vyřešit plošné parkování ve městě a až potom investovat do věže pro 150 kol za asi osm milionů korun,“ uvádí.

Podle jeho slov je sice parkovací věž dobrým projektem, ale moc se nehodí pro České Budějovice. „K historické budově nádraží by se věž nehodila a také si myslím, že za ty peníze je lepší pořídit mnohem víc stojanů a rozmístit je plošně po celém městě,“ dodává. Další alternativou jsou takzvané cykloboxy, do nichž se dají kola uzamknout.

Sdružení CykloBudějovice také uvažuje o využití podchodu pod Nádražní ulicí. „Až se vybuduje plánovaný přechod, podchod přestane mít smysl. Mohlo by tu tedy být velké zastřešené a zabezpečené parkování pro kola po vzoru některých zahraničních měst,“ uvažuje Lukáš Bajt.