Už více než sto nehod cyklistů a jezdců na koloběžkách letos řešili jihočeští policisté

14. červenec 2022 08:53

99 lehkých zranění, čtyři těžká a dvě úmrtí. To jsou následky dopravních nehod cyklistů a jezdců na koloběžkách, které za první polovinu letošního roku řešili policisté na jihu Čech. Ve čtvrtině případů sehrály roli omamné látky. Mnohem víc případů ale policisté očekávají během letních prázdnin, i proto se na cyklisty snaží působit preventivně a před nebezpečími varovat.

Hráz rybníka Svět v Třeboni připomíná v létě dálnici, kde se mezi sebou proplétají chodci a cyklisté. Přechod pro chodce z hráze směrem do centra města je jedním z velmi nebezpečných míst.

S manželkou a vnuky na kolech od rybníka Svět míří Václav Toman. Zatímco děti přilbu mají nasazenou, dospělým chybí. Při delších cestách ji prý ale tento cyklista používá. „Jezdíme na takovou pánskou jízdu na týden, letos už 36. rokem, a to nosíme přilby. Máme totiž negativní zkušenost, jeden kluk, co s námi jezdí, se vyboural, praštil se hlavou do zábradlí, měl tenkrát i prasklou lebku,“ vypráví.

Pro dospělé není používání cyklistické přilby povinné, přesto by ji pro vlastní bezpečí nosit měli. „Zrovna tento týden se stala nehoda v Borovanech na Českobudějovicku. Řidič osobního vozidla objížděl starší ženu na elektrickém kole, ta bohužel neměla přilbu. Když se řidič vracel do svého jízdního pruhu, zadní částí vozidla zavadil o cyklistku, která následně upadla a došlo k těžkému zranění,“ připomíná policejní mluvčí Milan Bajcura.

Ve čtvrtině nehod cyklistů, které od začátku roku policisté na jihu Čech řešili, sehrál roli i alkohol. Na jeho vliv upozorňuje na bezpečnostní akci Barbora Poláková z Týmu silniční bezpečnosti. Nabízí takzvané alkoholové brýle, které simulují stav opilosti. „Dospělí si mohou projít krátký slalom a vidí, že není v tom stavu jednoduché chodit, natož třeba sednout na kolo,“ popisuje.

Čtěte také

Chůzi s brýlemi vyzkoušel například Slávek, který se přiznal, že čas od času na kolo pod vlivem alkoholu usedne. Aby se vyhnul kuželům na překážkové dráze, dělá obří kroky, přesto do nich naráží. „Cítím se opile, vidím dvojitě a tak zvláštně,“ potvrzuje.

Velké nebezpečí podle jihočeského koordinátora BESIP Václava Kováře představují také elektrokola a koloběžky. Ty totiž stále lidé považují za hračky. „Koloběžky jsou zkonstruované tak, že se velice snadno rozjedou na poměrně vysokou rychlost. A pokud je tam ještě elektromotor, lidé jedou už velmi rychle,“ říká.

Na elektrokola a elektrokoloběžky s výkonem nad jednu kilowatu už navíc musí mít jezdci řidičský průkaz na malý motocykl. I nehod na těchto dopravních prostředcích přibývá. Automotoklub v Českých Budějovicích proto připravil kurzy, na kterých učí jezdce elektrická kola i koloběžky ovládat.

Spustit audio

Související