Už se staví dálnice D3 v úseku Hodějovice – Třebonín, jde o další část obchvatu Budějovic

Zahájení stavby dálnice D3 v úseku Hodějovice – Třebonín

Úlevu od tranzitu a také pohodlnější cestu k rakouským hranicím má přinést další část dálničního obchvatu Českých Budějovic. Ředitelství silnic a dálnic ho začalo stavět mezi Hodějovicemi a Třebonínem.

Úsek dálnice D3 dlouhý přes dvanáct a půl kilometru má být hotový do tří let. Stát za něj zaplatí sedm miliard korun.

Ministr dopravy Dan Ťok si na vlastní kůži vyzkoušel složitou dopravní situaci v Českých Budějovicích, když na slavnostní zahájení stavby úseku Hodějovice – Třebonín dorazil pozdě.

Už zhruba za dva týdny podle něj začne také stavba další části obchvatu krajského města z Úsilného do Hodějovic. „Mám informace od Ředitelství silnic a dálnic, že podepsali smlouvu. Vím, že zhotovitel je připraven stavět,“ potvrdil.

Situace na středočeské části dálnice D3 už tak příznivá není. Ředitelství silnic a dálnic připravuje územní rozhodnutí pro celkem pět úseků, ale u jednoho z nich se bude muset znovu posoudit vliv na životní prostředí.

„Je to trošku paradoxní, protože tam se dělaly změny právě proto, aby se zlepšila ochrana životního prostředí, a protože těch změn je tolik, tak se bude muset zopakovat EIA. Zdá se mi to jako protimluv, ale bohužel tak asi funguje zákon o EIA v dnešní době,“ dodal Dan Ťok.

Nebezpečnou E55 mezi Budějovicemi a státní hranicí má nahradit dálnice už v roce 2023

Nažidla. Pomník připomínající oběti tragické nehody z roku 2003

Ten název nahání husí kůži dodnes. Nažidla. Na jaře roku 2003 havaroval u této osady na Českokrumlovsku autobus s padesáti lidmi. Nehoda si vyžádala dvacet obětí a je jednou z nejtragičtějších v novodobých českých dějinách.

Stavba dálnice D3 začala už v roce 1988. Podle jihočeské hejtmanky Ivany Stráské je tento zdlouhavý proces důkazem toho, jak je tuzemská státní správa přebyrokratizovaná. „Ten příběh je pro mě strašlivě kostrbatá státní správa a to, že stavební povolení je prostě napadeno kvůli čemukoli a ty úřady nemají odvahu, aby dokázaly svůj názor prosadit, takže to radši alibisticky ruší,“ komentovala.

Dodržování termínů a prací bude na stavbě úseku Hodějovice – Třebonín hlídat speciální dron. „My si tyhle záznamy děláme, protože pokud se dostaneme do nějakých soudních sporů, tak vlastně ukazujeme, jestli ta firma v dané chvíli mohla stavět a stavěla, nebo nestavěla,“ vysvětlil ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

Další tři úseky dálnice D3 z Třebonína směrem k Rakousku mají být hotové v roce 2025.

Spustit audio

Související