Úřady už rok bojují s provozovateli billboardů. Poutače zatím stále lemují jihočeské silnice

28. srpen 2018 14:14

V boji proti billboardům u silnic zatím české úřady prohrávají. Například jihočeský krajský úřad poslal od začátku roku 381 výzev k odstranění reklamních zařízení z ochranného pásma silnic.

Majitelé nebo úřadem najatá firma zlikvidovali 241 ploch. Přesto jich jen v jižních Čechách jsou stále ještě stovky.

Na některých billboardech podél nejfrekventovanější jihočeské silnice E55 z Českých Budějovic do Rakouska jsou vylepeny české vlajky a na některých jsou informace o volné ploše k pronájmu.

Kraj nechal odstranit stovky billboardů, některé se ale vrací zpátky

Billboardy u hlavních silničních tahů v Česku zakazuje nový zákon, přesto nezmizely

V ochranném pásmu jihočeských silnic I. třídy zůstávají stále desítky nepovolených billboardů. Majitelé některých z nich nereagují na výzvy k odstranění.

Podle reakcí řidičů je reklamních ploch u silnic hodně. „Moc mě to nerozptyluje. Člověk na to koukne, ale je to jen mžik,“ říká kamionu řidič Petr. „Já už to ani nevnímám, nezajímá mě to,“ dodává s úsměvem další z řidičů Josef.

Typů reklamních ploch je celá řada. Jsou to jednak velké pevné billboardy, ale i takové, které jsou umístěny na pojízdných přívěsech. Polepené jsou stromy i autobusové zastávky, mnoho reklam je dále na plotech i na některých budovách blízko silnice.

Podle řidiče Zdeňka Pecky měly billboardy už dávno zmizet: „Jako řidiče mě ruší a jako člověku mi připadají ošklivé. Odpovědnost bych přenesl i na zadavatele reklamy.“

Stejného názoru je i vedoucí krajského odboru dopravy Jiří Klása: „Dokud nedojde k zásadní změně z pohledu zákona, aby bylo možné sankcionovat i ty, kteří si reklamu zadávají, tak to asi bude dlouhodobá záležitost.“

Náklady na odstranění reklamních zařízení se pohybují od několika tisíců korun za menší konstrukce až po řády statisíců korun za velké billboardy na mohutných sloupech. Podle Jiřího Klásy některé větší reklamní společnosti využívají mezer v zákoně a prostřednictvím obstrukcí blokují odstranění reklam z okolí silnic.

Takzvaným užitečným vizuálním polem řidiče se ve své diplomové práci na dopravní fakultě ČVUT věnoval i student David Nádeník. Například zjistil, že billboardy ovlivňují pozornost řidiče sice méně než mobilní telefon, ale přesto významně.

Jak ukazují policejní statistiky, nevěnování pozornosti řízení auta je nejčastější příčinnou dopravních nehod. Stačí dvousekundový pohled stranou a při vysoké rychlosti auto ujede i sto metrů, než řidič začne reagovat.

autoři: Martin Pokorný , Miroslav Tichák
Spustit audio

Související