U Vráta by měla vyrůst třetí asfaltárna, místní se bojí hluku a znečištění

9. únor 2017

Obce kolem Českých Budějovic odmítají stavbu další asfaltárny. Na jednom kilometru čtverečním u obce Vráto už by to byla třetí. Záměr investora má své opodstatnění, protože těsně kolem plánované asfaltárny povede dálniční obchvat. Lidé z okolí ale další továrnu nechtějí.

Na konci obce Vráto je několik nových ulic, desítky nových rodinných domů a jsou tu i volné parcely. Směrem k Českým Budějovicím je pole, louka a pak už velká průmyslová zóna. Na tu se ze svých oken dívá i pan Miroslav. „Tady jsou dvě firmy, které dělají hluk, možná i zplodiny, i když říkají, že to hlídají. To je moc fabrik na jednom místě,“ říká.

V této průmyslové zóně by měla plánovaná asfaltárna, obalovna živičných směsí, stát. Starosta obce Vráto Martin Muchka se ale obává dopadu na životní prostředí.

Podle něj se právě tahle část Českobudějovicka v poslední době hodně rozvíjí. „Stěhuje se sem hodně nových obyvatel, kterým se tahle část Budějovicka líbí hlavně z důvodu, že je tady poměrně klid, je odsud blízko na Třeboňsko a tak dále,“ připomíná.

Proti plánované asfaltárně je i spolek TGM Nové Vráto. Jeho členka Eva Semančíková, která přednáší krajinnou ekologii na Přírodovědecké fakultě Jihočeské univerzity, se nejvíc obává hluku a znečištění ovzduší. „Já si myslím, že s tím bude souviset hluk z dopravy, nevíme, kudy pojede, ani jak velká bude. Navíc když se tam teď postaví další zdroj znečištění, tak to samozřejmě vliv na kvalitu ovzduší mít bude,“ myslí si.

Pole mezi průmyslovou zónou a obcí Vráto už brzy přetne dálniční obchvat Českých Budějovic. Upozorňuje na to i autor zjišťovací studie František Hezina z Firmy Naturchem. „Až bude dálnice postavená, tak vlastně vymaže ten příspěvek obalovny, že tam nebude zjistitelný. Jestli tam obalovna bude nebo ne, je z hlediska hluku v podstatě jedno,“ uvádí.

Zdejší průmyslem zatížená lokalita na konci Českých Budějovic u obce Vráto se mu zdá pro stavbu asfaltárny vhodnější než vyloženě obytné zóny. „To je průmyslová zóna, jsou tam kolem samé podniky a z druhé strany bude dálnice,“ připomíná.

Záměr asfaltárny teď podle závěru krajského úřadu podléhá procesu EIA, tedy posouzení vlivu na životní prostředí. A to může trvat několik měsíců.

autor: Martin Pokorný
Spustit audio