Těžaři posouvají chystanou výrobní linku nového lomu dál od Ševětína, chtějí vyjít vstříc místním
Z jedné strany dálnice, z druhé železnice a lom produkující 850 tisíc tun kamení ročně – taková je situace Ševětína na Českobudějovicku. Ložiska ve stávajícím lomu ubývají. Firma Kámen a písek chce proto v těsném sousedství vybudovat nový lom s výrobní linkou a starý zrekultivovat.
Stovky obyvatel Ševětína ale se záměrem nesouhlasí. Těžařská firma proto teď přichází s pozměněným projektem, který výrobní linku posouvá oproti původním plánům ještě dál od městyse do lesa.
„Současný kamenolom má plochu 24 hektarů, těžíme teď šestou etáž. Zásoby v kamenolomu nám docházejí, v současné ploše a povolení jsou na deset až patnáct let,“ popisuje výkonný ředitel a jednatel společnosti Kámen a písek Pavel Fučík v lomu u Ševětína.
Zhruba kilometr vzdušnou čarou odsud má vzniknout nová těžební linka. „Bude oddělena od městysu brownfieldem JZD a na místě, kde linka měla být původně, zůstane pouze skládka kameniva. Zabere asi polovinu plánovaného prostoru, takže celý ten záměr se zmenší o třetinu. Budoucí linka je vzdálená od centra Ševětína jeden kilometr, víceméně by městys o naší výrobě neměl vědět,“ uvádí Pavel Fučík.
Městys Ševětín udělal mezi obyvateli letos na jaře anketu týkající se budoucnosti těžby. Ukázalo se, že místní chtějí mít výrobní linku co nejdál od svých domovů.
Podle Pavla Fučíka tuto prosbu těžařská firma v novém návrhu vyslyšela. Stávající lom je asi 300 metrů od hlavního náměstí. „Postupujeme v tom, co bylo jejich přáním, abychom se co nejvíce vzdálili od městysu a to místo co nejdříve opustili,“ potvrzuje Pavel Fučík.
Čtěte také
Vedení městyse současný krok firmy Kámen a písek vnímá pozitivně. Stejně jako před dvěma lety, kdy společnost na vlastní náklady postavila silniční obchvat.
Těžká nákladní auta do té doby projížděla středem Ševětína. „Ta zátěž hluku a prachu z dopravy výrazně klesla. Myslím si, že občané to kvitují, potvrdili to také v anketě,“ komentuje nezávislý radní Přemysl Částka.
Záměr stavby nového lomu má více než čtyři stovky odpůrců, kteří se proti němu vyjádřili v petici. Podle předsedy petičního výboru Bohuslava Kubeše dopravní zátěž, hluk i prašnost život v Ševětíně stále komplikují. „To jsou faktory, které negativně ovlivňují životní prostředí v Ševětíně, narušují pohodu a stávající ráz krajiny, a proto obyvatelé Ševětína nechtějí, aby kámen byl zpracováván a skladován na katastru obce,“ říká.
Odpůrcům se kvůli záměru podařilo prosadit vypsání místního referenda. V něm obyvatelé o budoucnosti nového lomu i výrobní linky rozhodnou. Odehraje se na podzim spolu s volbami do poslanecké sněmovny.
Související
-
Nový kamenolom chtějí těžaři otevřít u Ševětína, ze starého vznikne lesopark a jezero
Starý ševětínský lom na Českobudějovicku bude za deset let vytěžený. Firma Kámen a písek chce proto do čtyř let otevřít nový. Projekt představila zastupitelům i veřejnosti.
-
Díky novému obchvatu bude přes Ševětín na Budějovicku jezdit méně nákladních aut
Nákladní doprava z kamenolomu už nebude zatěžovat Ševětín. Společnost Kámen a písek, která lom vlastní, nechala postavit za 23 milionů korun dvoukilometrový obchvat.
-
Největší omezení kvůli dálnici. Stavba tunelu uzavře na rok ulici Dobrovodská v Budějovicích
Začíná roční uzavírka ulice Dobrovodská v Českých Budějovicích. Kvůli výstavbě dálničního tunelu Pohůrka je pro veškerý provoz uzavřený úsek v lokalitě Zvonárna.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Landovský: Ukrajina systémy obrany potřebuje. Rusko bombarduje z 90 procent civilní a infrastrukturní cíle
-
Novinářka: Výjimka z migračního paktu pro Česko? Jde o pravidlo, Ukrajince si můžeme odečíst z nákladů
-
Symbolika je na Blízkém východě nejdůležitější, Izrael ani Írán nechtějí konflikt vyostřovat, míní expert
-
‚Naše cesty se rozdělují.‘ Andrej Babiš a Monika Babišová se po 30 letech soužití rozcházejí