Strážkovice leží na křižovatce dvou silničních tahů, ulevit jim má obchvat

Kamionová doprava

Jihočeský kraj žádá o dotace na dopravní stavby za téměř půl druhé miliardy korun. Je mezi nimi například obchvat Vlachova Březí na Prachaticku, takzvaná jižní tangenta v Českých Budějovicích nebo obchvat Strážkovic na Českobudějovicku.

Ve Strážkovicích na vyvedení dopravy z návsi čekají už desítky let. „Nejsou tu chodníky, nejsou tu přechody, s dětmi je to problém. Když je dopravní špička, tak nemáte vůbec šanci přejít přes silnici,“ říkají manželé Vejžvaldovi, kteří bydlí ve spodní části návsi.

Strážkovice leží na křižovatce dvou hlavních tahů – z Českých Budějovic na Trhové Sviny a mezi Třeboní a Českým Krumlovem.

Podle starostky Hany Halamové dopravní zatížení Strážkovic roste. „Pracovní příležitosti v Českých Budějovicích a s tím spojená doprava lidí do zaměstnání je velká ve směru České Budějovice – Trhové Sviny – Nové Hrady, kdežto doprava ve směru Kaplice a Český Krumlov je hlavně kamionová,“ popisuje.

Obchvat Strážkovic odvede z návsi dopravu na trase České Budějovice – Trhové Sviny. Dopravu mezi Třeboní a Českým Krumlovem nevyřeší. I tak ale obci uleví.

Obchvat Srubce na Českobudějovicku povede tunelem

Západní portál tunelu Valík na dálnici D5, nedaleko Plzně

Tunelem dlouhým 300 metrů povede obchvat Srubce na Českobudějovicku. Stavba by měla začít co nejdříve, aby navázala na další práce na dálnici D3.

Kraj má projekt připravený do té míry, že může žádat o dotace. „Jedná se o investici kolem 150 milionů korun. Počítáme s tím, že kdybychom byli úspěšní v získání devadesátiprocentní dotace, tak by se mohlo začít zhruba ve druhé polovině roku 2020 a mohlo by to být dokončeno v polovině roku 2022,“ vysvětluje náměstek hejtmanky Josef Knot.

Evropské dotace by měly uhradit 90 procent nákladů. Jihočeský kraj by doplatil deset procent ze svého rozpočtu. O požadovaném kofinancování budou hlasovat krajští zastupitelé v pátek.

Spustit audio
autor: Martin Pokorný

Související