Sto padesátkou po dálnici od Plané nad Lužnicí do Budějovic možná už v polovině roku 2025
V prosinci se řidičům na jihu Čech otevřou dva nové úseky dálnice, první na dálnici D4 mezi Příbramí a Pískem, druhý pak od Českých Budějovic po kaplické nádraží. Po dálnici tedy začne jezdit daleko více jihočeských řidičů, než dříve a s velkou pravděpodobností i těch, kteří s jízdou po dálnici dosud neměli příliš zkušeností a vlastně ani možností.
V Přímé řeči z českobudějovické rozhlasové stanice si připomeneme co dělat, když má vaše auto na dálnici poruchu, jaká riziková jednání bývají mezi řidiči nejčastější, jaké dopravní přestupky a například se také dozvíte, od kdy a kde budete moci na jihočeské dálnici jezdit už sto padesátkou v hodině.
Po několika letech různých diskuzí se totiž znovu objevují informace o tom, že by se konečně mohlo začít jezdit na dálnici maximální povolenou rychlostí 150 km/h a to zrovna na jihu Čech, konkrétně na D3. Co je na tom pravdy?
„Co se týká zvýšení rychlostního limitu na D3, tak ke změně by mělo v dojít v průběhu příštího roku. Předpoklad zavedení 150 km/h na D3 je zhruba v polovině roku 2025 a půjde o úsek dálnice od EXITu 84 Planá nad Lužnicí až po EXIT 131 Úsilné,“ sdělil Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.
Největší počet přestupků: Překročení rychlosti
V rozhovoru s nadporučíkem Romanem Trhlíkem, vedoucím Dálničního oddělení Policie České republiky Borek nad dopravními statistikami uslyšíte mimo jiné, kolik a jakých dopravních přestupků řeší dopravní policisté ročně na dálnici D3. Jen v letošním roce to bylo zatím 450 překročení maximální povolené rychlosti:
„Z toho přes 300 rychlostí jsme řešili na místě a kolem stovky jsme předávali správnímu orgánu. To jsou ty rychlosti, který nemůžeme řešit na místě, což jsou rychlosti na dálnici přesahující rychlost o 50 a více kilometrů v hodině,“ vysvětluje nadporučík Roman Trhlík. Alarmující je podle něj i počet nezaplacených dálničních poplatků, který dosahuje téměř 400 prohřešků proti povinnosti uhradit časový poplatek za použití dálnice. „A poměrně vysoké číslo při požití návykových látek, jako je alkohol, kdy dosahujeme téměř číslo 50 přestupků, v případě dalšího evergreenu držení hovorového zařízení přes 126 případů držení hovorového zařízení,“ dodává vedoucí Dálničního oddělení Borek Roman Trhlík.
Jaké budou otevřeny nové úseky
Celá trasa nově otevřeného úseku D3 z Českých Budějovic ke kaplickému nádraží měří 28 kilometrů a 272 metrů. Je na ní celkem 22 křížení a mostů. Nejdelší most na celé trase vede přes řeku Malši v úseku Hodějovice - Třebonín. Tento devatenáctipolový most má délku nosné konstrukce 778 metrů.
Na trase je také tunel Pohůrka o délce 999,5 metrů. Pro zajímavost, podle dostupných údajů byla výstavba dálnice plánována od roku 1987. Nově otevřená část D3 zatím ještě nezahrnuje úsek vedoucí kolem kritického dopravního úseku u Nažidel, kde došlo v březnu 2003 k tragické nehodě zájezdového autobusu a kde zemřelo 20 lidí. Už tehdy vrcholní politici slibovali brzké dostavění dálnice. Tento poslední úsek D3 od Nádraží Kaplice přes Nažidla až po státní hranici by měl být dostavěn do roku 2027.
Nový úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem zahájí provoz od 17. prosince. Novostavbou tady bude 32 kilometrů, 16 kilometrů z celkové trasy 48 kilometrů, sdružení Via Salis opravovalo. Na novém 32kilometrovém úseku více než 40 mostů. Stavba vznikala pod hlavičkou projekt PPP (Public Private Partnership). Takto se oficiálně označuje smluvní vztah mezi soukromým a veřejným sektorem, jímž se soukromý sektor zavazuje k zajištění veřejných služeb nebo infrastrukturních projektů, které bývají typicky dodávány nebo provozovány veřejným sektorem.
Co dělat na dálnici v případě poruchy vozidla?
Policie České republiky radí spojit se nejdříve ze všeho s ní. Policisté pak zařídí vše ostatní. Ředitelství silnic a dálnic oproti tomu doporučuje přivolání Asistenční služby ŘSD, které je možné prostřednictvím Call centra NDIC na bezplatné telefonní lince 800 280 281 nebo pomocí aplikace v mobilním telefonu.
„V případě poruchy vozidla na dálnici je před případným voláním Policie ČR nejlepší spojit se přímo s námi a přivolat bezplatnou asistenční službu Ředitelství silnic a dálnic,“ vysvětluje Jan Rýdl, mluvčí ŘSD do dodává: „Její pracovníci po příjezdu označí místo poruchy, postarají se o posádku a zajistí odtah vozidla. S drobnějšími závadami dokonce v některých případech pomůžou sami, protože s sebou vozí nářadí, startovací kabely, i kanystry s palivem.“
Bezplatnou asistenční službu pro řidiče zavedlo podle vyjádření Jana Rýdla Ředitelství silnic a dálnic na dálnicích už k 1. 1. 2016. Je zajišťována pracovníky ŘSD a funguje 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce.
Důvodem vzniku Asistenční služby ŘSD je zajištění vyšší bezpečnosti a plynulosti provozu prostřednictvím služby motoristům na vybrané dálniční síti ČR.
„Fungování asistenční služby na nově otevíraných úsecích dálnic by mělo být postupně samozřejmě také zajištěno. Nicméně musím teprve zjistit, jak bude asistence zajištěna na nově zprovozněném úseku dálnice D4. Vzhledem k tomu, že v následujících 25 letech bude správu dálnice zajišťovat soukromá společnost, nevím přesně, jak jsou zde asistenční služby smluvně zajištěny,“ shrnul mluvčí Jan Rýdl.
Činnosti, které Asistenční služba ŘSD vykonává: Hlídkování, označení místa nehody, označení překážky provozu, označení a zajištění vyřešení problému s nepojízdným vozidlem, kontrola vozovky, odstranění překážky provozu nebo zajištění jejího odstranění, úklid odpočívek.
Celý pořad si poslechněte online.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.